torsdag 5. april 2012

VAKUUMPAKKET

- Se så skjønn den er! 
En hund med bart. Ikke fin, ikke sprek, ikke trygg...
Vi har grovt sett tre bilklasser under segmentet personbiler her til lands; småbil, - mellomklasse -og storbilklassen. Men et større behov for skreddersøm hos oss forbrukere har utfordret bilindustrien til å videreutvikle sine produkter innefor disse klassene. Dermed har f. eks. småbilklassen igjen blitt delt inn i tre.

Den minste klassen inneholder minibiler som for eksempel nye VW UP, Fiat 500 og Ford KA. Mange av bilene her er kun registrert for 4 personer og er ikke egnet for tilhengerfeste. Så har du midtsegmentet med modeller som Fiesta, Polo og Mazda 2 osv. Til sist de største modellene i småbilsegmentet som også omtales som ”Golf-klassen”. Her finner vi foruten om VWs bestselger, Focus, Corolla og Mazda 3 m. fl. Det finne selvsagt glidende overganger og modeller som er vanskelig å plassere.

Nissan Micra er en typisk nr. 2 bil som absolutt ikke appellerer til noen av mine Autofile gen. Men det ble åpenbart for meg at denne bilen med det foreldreløse ”syns- synd- i- meg-blikket” appellerer til morsinstinktet hos den feminine delen av befolkningen.
På vår runde i opplyste ”lyse og trivelige salgslokaler” i Kokstadområdet ramler det ut av min bedre halvdel:
- Den var kul! Se så skjønn den er. Jeg liker de formene…! Se Pål!
- Uff, tenker jeg, der jeg noe motløs må begynne å finne vektige motargumenter…
Det første som slår deg når du ser denne bilen er hvor liten og lett den virker. Og få minutter senere får du bekreftet mistanken da bilselgeren manøvrerer bilen ut av salgslokalet stående på utsiden av denne ”trillebåren” med en hånd på rattet inn gjennom det åpne førervinduet. Med trente bevegelser ”spaserer” han ”Dolly” ut av lokalet uten en gang å starte den lille gressklippermotoren… Utenfor starter jeg opp. Lyden minner om Phillips barbermaskinen som jeg arvet etter onkel Asbjørn til konfirmasjonen. Og sannsynligvis er effekten tilsvarende...
Stilikon: Sorry,-funker ikke for meg.

Så ble det prøvetur. Kanskje den mist entusiastiske på lenge… Jeg blir forsøkt overmannet av overivrige salgsargumenter som ”overraskende stor romfølelse”, ”lavt forbruk” og ”lett å lukeparkere…” Jeg visste hva som kom, og prøvde derfor å overdøve selgerens ivrige røst med litt frigass, men jeg tror ikke det var noen som registrerte at motoren i det hele tatt var startet…
Ok. Ut på veien. Jeg sitter helt nedpå asfalten, skulder til skulder med min livsledsager. Da slår det meg: Vi har ingen midtkonsoll. Ingen panser. Absolutt ingenting som tar i mot. Kun to store glasskupler som stikker opp i hvert hjørne like foran deg for å skape det litt triste hundeaktige ”please-ta–meg-med-utrykket”.
Ingen panser, men fin fartsfølelse...
Vi møter en buss i 60-sonen mellom de nye rundkjøringene Ytrebygdsveien… Jeg holder pusten og kjenner frysningene slå opp gjennom ryggen, før dragsuget rister et godt tak i oss. Jeg føler meg rett og slett avkledd i denne ”handlevognen”; som en kreps uten sneglehus. Skulle du krasje front til front i en 60 sone, ja kanskje til og med i en 70 sone i en mellomklassebil eller i en storbil i dag, har du en rimelig bra sjanse til å overleve. Ja kanskje til og med uten å få alvorlige skader… Volvo har akkurat flagget sin sikkerhetsvisjon frem mot 2020: ”Ingen drepte eller alvorlig skadde i en Volvo”. Men i en Micra forstår du med det samme at du blir vakuumpakket selv i den miste kjedekollisjon. Det ligger liksom litt i navnet…
Sikkerhetsargumentet er selvsagt meget vektig, og de fleste kvinner med morsinstinktet intakt lytter på den kanalen. Frem og tilbake til jobb i 50 -og 60-sone, til og fra fotballtrening og turn; sikkert OK, men da kun målt som et rent transportmiddel. Boring!
Mor i farta
Har vi ikke rett på litt sjel og litt kjøreglede selv om vi snakker om en nr. 2 bil? Må det være VW Polo i tørr Trend-utgave med kapsler og manuelt klimaanlegg? Kan vi ikke heller tenke litt ”uten for boksen”? Hva med en hvit ”stylet” Fiesta med 3 dører og en sprek 1,6 TDCI med 95 ponnier og et (lite) panser som syns… ”Titanium Sport” svinger liksom litt mer enn ”Trend”. Og svinger gjør det også på utstyrslisten. Dette koster sikkert mye mer penger tenker du, men faktisk ikke. Micra fra 2010 koster 129.000. Legg på 30-40 lapper og du får en 1- 2 år gammel ”sportsbil” med 5 års garanti/100.000 km, med masse utstyr som blåtann, ESP, Telefon, USB, el. vinduer/speil, 16 og 17 tommere, skinn… Prisforskjellen på en Polo Trend og en Fiesta Titanium Sport er null(!)
Stusselig midtkonsoll. I beste fall "minimalistisk"

Noen rundkjøringer senere:
- Han er jo litt kul da… Var den god å kjøre Pål…?
Jeg gir pedal ut av den siste rundkjøringen, men det skjer absolutt ingenting, bare en masse bråk. Jeg innser at vi nok alle ville blitt vakuumpakket i en stjernesmell uansett hvilke bil vi hadde valgt fra denne noe magre småbilklassen. Men om uhellet skulle være ute, vil jeg uansett kunne si til meg selv der jeg ligger ferdig vakuumpakket klar til å møte min skaper: Jeg hadde i hver fall lettmetallfelger, styling og en motor større en den som var i barbermaskinen til onkel Asbjørn…


Pål

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar