mandag 9. april 2012

PÅSKEHAREN ER RØD

Med siste nummer av TopGear liggende som Påskelektyre skal det litt til å bli sjarmert av en bil i det virkelige livet. Særlig etter å ha prøvekjørt den familievennlige og snusfornuftige folkefrakteren Ford Grand C-Max første påskedag. Nei da er det uvurderlig deilig å ta seg en virkelighetsflukt inn i BBC´s fullspekkede magasin med drømmer innpakket i all slags merker og modeller.
Men da, mens jeg sitter der med garden nede, kommer den hoppende inn på tunet med sitt litt irriterte xenonuttrykk. En knall rød Golf GT, med ettermontert ”vepsegrill” fra broren GTI. ”Anders! Anders er her!”, roper ungene.













Ja, det stemmer. Anders, Åse sin barndomskompis som har snakket en stund om å selge sin røde ”rabbit”. Tankene mine pensles automatisk over på vårt forestående kjøp av en bil nr. 2. Kunne dette være noe for meg… eeeh oss, jeg mener Åse? En 2007 modell med vel 60.000 km og et nærmest ubrukt baksete. (Ungkarer sliter ikke baksete på samme måte som barnefamilier, med mindre baksetet i en Golf innbyr eieren til orrhanedans og kurtiserende kulturuttrykk…)
Anders får knapt satt seg i sofaen før Åse og jeg rygger den gretne haren ut fra tunet. Dagens andre prøvetur. Golf var blant de første som presenterte maskiner med relativt lite volum, men med relativt stor effekt. Å si at 1,4 liter i en Golf er ”downsizing” er nok å ta litt i. De fleste Golfer levers med 1,6 liters maskiner, og en og annen har nok også mindre varianter. Men for en Golf i GT(I)/sport-segmentet er 1,4 liter et forholdsvis lite volum. Dette til tross, kommer det hele 170 hester ut av den lille loppen, men ikke uten pustehjelp. Tyskeren har nemlig to ”lungeautomater” i form av en kompressor, som bidrar i det lave turtassregisteret, og en turbo, eller ”boost-funksjon”, som overtar, og trekker deg mer enn gjerne videre helt til 7000-merket. Resultatet er at du kan kjøre relativt billig på lave ”hverdagsturtall”, men samtidig ha kraftressursene tilgjengelig dersom reven skulle true. Far ser med ett en pakke med merkelappene ”fornuftig småbil” og ”sportslig kjøreglede” i en og samme innpakning. Det er sjelden vare. Far logrer, og mor blir skeptisk…
Dette er sportslig, det kjennes allerede ved innstigning. Med et relativt hardt polstret sportssete helt nede på dørken, blir du satt i ”GT-båsen” med det samme. Setet kan selvsagt justeres opp, men hvor kult er det å løfte tyngdepunktet i en ”sportsbil”… Bilen er utstyrt med et noe lavere sportsunderstell enn standard, men ikke verre enn at den sluker fartsdumpene på sivilisert vis. Klassisk Golfgir med liten, men presis vandring. 6 trinn fremover. Midtkonsoll og instrumentering er klassisk VW. Litt rart å finne igjen den samme konsollen med de samme knappene som vi faktisk hadde i en slapp Touran TDI fra 2004. Men to instrumenter avviker ganske så kraftig fra MPVen, nemlig turtelleren som først rødmer ved 7.000 rpm, og det faktum at temperaturmåleren er erstattet av et vakuummeter, eller ”boostindikator”. Det er kult(!), og bringer frem assosiasjoner til Volvo 240 Turbo. Alle turbobiler burde ha et slikt instrument…


Under vanlig kjøring, også opp gjennom kurvede bakker, trekker bilen helt grei. Vi har godt grep og sportsstolene virker. Kraften er ikke overveldende, men vi kjenner at den er klar til å levere, og at det er mer pulver ett eller annet sted. Det er først når bilen får alt på en gang det for alvor går opp for oss at dette er en helt spesiell teknologi, i en helt spesiell bil. For når 5.000 merket passeres under akselerasjon, og ”boostometeret” strekker seg til den andre enden av skalaen, er det meget kort vei til 7.000. Fartsgrensen nås på et blunk, og bremsene sitter som de skal. Du verden så moro. Lyden er heller ikke så dum. Litt maskinell kompressoraktig før den kommer med en litt hard boxeraktig klang. Tror ikke det er så mange andre 1,4 litre som klarer å holde tritt med denne karen.



Golf er kjent i de fleste kretser, og er kanskje blant de mest populære nr. 2 biler på markedet. Som ”hverdagshelt” for en familie på 5 ville nok denne rause gjerrigknarken gjøre nytten, og vel så det. Hva er ulempene?




Selvsagt jobber alderen mot meg her. 2007 modell registrert i oktober 2006 er ikke det mest fornuftige bilkjøpet. Pris er ikke satt, men finn.no opererer med 180 - 210.000 for tilsvarende. Det tilsvarer en ny småbil, dog uten samme kjøreglede, men med 5 års nybilgaranti og forutsigbarhet. Det vil si, ryker turbo eller kompressor på GTen i morgen, står en overfor et lite feriebudsjett i deler og arbeid uten økonomisk sikkerhetsnett.  
Vi snur og Åse prøver. Jo da dette var saker, men nei… Vi er faktisk kalibrert her. Selv om bilen helt klart appellerer til min autofile legning, må jeg innse at det på sikt ikke vil være et smart valg. VW er sikker som banken vil mange hevde. Min opplevelse er delt. Ingen bil vi har eid har stått så mye på verksted som vår 2004 Touran som vi solgte etter vel 4 år. Garantien tok hånd om det meste, men masseproduksjon av volummodeller gir ofte kvalitetsutfordringer, med mindre dn heter Toyota og er fra Japan (men selv de kaller tilbake biler etter feil i produksjonslinjene).

 

Normalt sett er det ikke greit å bli avbrutt midt i siste utgave av TopGear-bladet, men når påskeegget er oppspist og høytiden er på hell, var det likevel en opptur å få besøk av selveste påskeharen. I år forkledd som en lettere irritert Golf i rødt.
Takk for turen Anders! Du har en fantastisk bil som sprer mye glede.

Pål

Foto: Pål Samuelsson


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar