søndag 8. april 2012

INNHOLDSRIKT PÅSKEEGG

Det er vel det som er inni påskeegget som er viktigst? I hvert fall om en skal bedømme forventningsfulle barneøyne i det egget deles i to, og all snopen åpenbarer seg i all sin prakt.


Slik er det også med Ford Grand C-Max. Utvendig utmerker den seg ikke i mitt enkle bilsinn. Egentlig litt anonym. Typisk Fordish i fronten, men litt avrundet og a-typisk i hekken for å være en MPV med sin litt skrånende bakluke. For det er på innsiden du virkelig får øynene opp for hva som er mulig å få ut av en bil på fire og en halv meter. Først og fremst sett fra de minste sine øyne, forventningsfull på vei til påskeferie og til dette myteomspunne egget med all slags søtsaker. Her sitter en høyt, godt og trygt. I tillegg er inn -og utlasting, samt innfesting av barneseter og puter blitt en lek. Det som på mange modeller er et Hodini-nummer hva angår seteinnfesting blir en fryd når en har god bredde og to digre skyvedører som gir maksimal lysåpning. Rikelig med justeringsmuligheter, samt en stor glassflate over påskekyllingene som gir lys og god stemning på langtur til fjells.


En liten påskevask av eksteriøret gav ingen funn av feil eller mangler. Det kan se ut som om tidligere funn som flassende fordemblem og rust på skvettlappskruer er et tilbakelagt stadium.


Tur i familiefrakter setter sine spor... Det ofres flittig til "støvsugerguden"

Ingen tvil om familietilhørigheten her. Kjente Ford-linjer, i hvert fall i fronten.
Bak spakene spørs det om far blir like fornøyd med ”egget” sitt… Umiddelbart trekkes det for korte seter og en motor som oppleves som litt slapp under belastning. Men med tre seterader må en knipe inn litt her og litt der. Vi testet uten last, og den 115 hester TDCIen var litt tam, og vi savnet litt mer trøkk i bakkene, hvis vi med påskelast og ti par ski skal henge med i forbikjøringsfeltene.
Rattet er lite og tykt. Slik vi liker det. Gir gode tilbakemeldinger og en følelse av en tett og kompakt vogn.
Ford er sterk på utstyr. Midtkonsollen er superflott og gir mange gode bilassosiasjoner. Ryddig og streit med mange funksjoner som vi autofile liker. MF-rattet er dekket av knapper; Computer og Fords info. senter med alt fra blåtann og stemmestyring, CD/Radio/Parkeringsassistent og ikke minst telefonoppkobling er på plass. Vår testmodell hadde ikke ryggekamera og navigasjon. Begge nyttige hjelpemidler og viktige utstyrskombinasjoner når bilen en dag skal selges videre.


På flate veien, i svingete terreng, liker vi den ”store” C-Maxen. Ford har virkelig tatt seg sammen de siste årene. Mondeo har kjørt foran og vist vei som et godt eksempel hva angår kjøreegenskaper. -Personbilenes ”Lamborghini”, har det blitt skrevet…(!) Grand C-Max er selvsagt høyere og mer utfordrende å stabilisere, men dette til tross, blir vi litt imponert over hva den faktisk går med på i tette kurver. Men som en familiefrakt med to ekstra seter, er det strengt tatt passasjerer og komfort som er viktigst. Men altså ingen problem å fremprovosere bilsyke kyllinger hvis far skulle miste hodet.


Skyvedør, høyt sete under glasstak. En sikker oppskrift på snilende barn...
Bilen måler 452 cm. Ca 14 cm lengre enn en vanlig C-Max, og 13 cm lengre enn en konkurrenten VW Touran. Den tredje seteraden er først og fremst for de under 15 år, men lar seg også benytte av voksne, men med de samme begrensningene som hos konkurrentene.


Storebror og lillebro. Epler og pærer.
 














Vi har dekket vårt MPV-behov gjennom den to hakk større Galaxy, og kjørte ”Grandemaxen” først og fremst for å tilfredsstille fars nysgjerrighet. Dette er Touran-segment eller 5 pluss 2. Ford er i støtet og hevder seg i en stadig tøffere konkurranse blant japanske nomader og franske gullfiskboller. Selv om den føles slapp, har den ingenting å skamme seg over, da de alle fleste konkurrentene også har kastet seg på ”down sizings-trenden”. Dette er den kjente 1,6 liters PSA-motoren som også benyttes i bl. a. Volvo V70 og S80 edrive. Prismessig får du mye for pengene, særlig hva angår praktiske løsninger og utstyr. Eksteriørmessig, litt kjedelig, men smaken er som baken…
Konklusjon: En folkefrakt som absolutt gjør jobben som innholdsrikt påskeegg, men noe påskehare har vi ikke sett…
…Oppfølger kommer.


Pål








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar