onsdag 23. november 2011

FJELLETS KONGLER!

Autofils siste stortest av den nye Range Rover Evoque, BMW X1 og Audis Q3 fikk meg til å reflektere over noe som må sies å være et norsk motorjournalist-syndrom. Nemlig en lei tendens til å hause opp noe som etter min mening ikke burde blitt hauset opp i det hele tatt. Stikkordet er jordledning folkens. Følg meg videre på denne:

…”Da for det heller være at den
koster litt mer enn de to andre,
for det er den faktisk verdt!”...

Testens overskrift ”Fjellets konger” bringer frem assosiasjoner til de ordentlige monarkene blant fjell - og viddevandrere, som Landcruiser, Land Rover, Pajero og ”Rekkverk-Mercen”. Det som uroer meg er at den godeste Lorden holdt på å slippe unna med dette konge-våset helt til jeg kom til testens finale. For på side 42 skriver Landsem følgende om Evoque: …”Da for det heller være at den koster litt mer enn de to andre, for det er den faktisk verdt!”. Vel, ”litt mer enn de andre”, er vel kanskje Autofilhistoriens ”understatement”. Du tenker kanskje; ”ok, det er sikkert snakk om en 40-50.000…”  Sorry, men vi snakker om en prisforskjell på 220-250.000,- på testede versjoner her! Vi snakker om en ny Golf i mellomlegg! (Og da skal jeg ikke begynne å pirke borti prestasjonstallene…)
”Det er fali det”, kan vi høre den forsiktige
Ludvig klynke bak Autofilbladet, mens den
sindige Reodor Felgen nikker ettertenksomt
tilbake til sin bekymrede venn…
Er det lurt å bruke karakteristikker som ”konger” og ”vel verdt pengene” om slike biler?  I dette billandskapet tror jeg det kan være lurt å trå litt varsomt mellom all den tørre kvisten. Våre bilinteresserte folkevalgte, hvis de finnes, vil slå seg på brystet når det leser slikt, og tro at bilavgiftsnivået vårt er riktig. ”Det er fali det”, kan vi høre den forsiktige Ludvig klynke bak Autofilbladet, mens den sindige Reodor Felgen nikker ettertenksomt tilbake til sin bekymrede venn…
"Evoque er sannsynligvis
rikmannsdøtrenes nye
”Mini”."
Aldri i livet om en Evoque er verdt 895.650 kroner. Aldri i livet. Jeg registrerer at bilimportører melder om lange ventelister på denne bilen. Jeg tør likevel vedde på at de fleste som dukker opp bak Evouqe-rattet over nyttår er pelskledde kvinner fra pene møblerte hjem, hvor mange av dem fikk i bilen til Jul(!). Sannsynligvis mer opptatt av siliko.. (nei det ble feil).. stilikon (skulle det være), mote og pris. Høy pris. Prisen reflekterer ikke alltid kvalitet, og det har den ikke alltid gjort på verken Land Rover eller Range Rover, (eller på noen andre engelske biler for den saks skyld). Evoque er sannsynligvis rikmannsdøtrenes nye ”Mini”. Bra for dem, synd for Evoque og ”øvrigheta”, for Evoque burde selvsagt vært tilgjengelig for alle. Finanspressen pisker i tillegg opp stemningen med utsagn som ”Må ha-bil”, og bidrar til å skape I.Phone-stemning. Ikke bra for utviklingen av den sunne fornuft i dette landet.

Hvorfor så selvsikker her? I tillegg til magefølelsen, sitter jeg med siste utgaven av Top Gear i fanget, som for øvrig koster 36 nkr i England. Engelskgutta skriver ikke ett eneste ord om denne bilen i den 259 sider tjukke desemberutgaven. Og hvorfor skriver de ikke om sin egen Evoque i årets siste utgave? Sannsynligvis fordi den i England er priset til under 350.000 nkr i SD4 Dynamic-versjon med 190 dieselhester. Blir ikke konge av slikt. Ikke engang i monarkiets hjemland.
Ikke misforstå meg, testen er viktig, men entusiasmen blir for høy for meg. Bilene i testen er etter min mening mye nærmere kongler enn konger. Nedfallsfrukt i dype skoger, oppskrytt og ikke verdt halvparten av pengene, og etter dekkene å bedømme, ikke ment å kjøre i nærheten av verken fjell, snø eller bratte lier. Det vil overraske meg om du får se noen av dem klatre over mer enn fartsdumper, fortauskanter og ett og annet hagedyr i marmor…
Nice try, Lord.
Pål

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar