mandag 26. september 2011

ARMAGEDDON

Her forleden kjørte vi fra Møvik til Knarrevik for å få eldstemann på gitarkurs. Vi kjørte fra Møvik kl. 16.10, og tok igjen køen mot Straume nær Bildøy, nærmere bestemt ved utløpet av Kolltevittunnelen minutter senere. Jeg svingte av og kjørte gamleveien over Bildøy og tok likegodt svingen om Arefjord. Dette gjorde sitt til at jeg kjørte inn på skoleplassen på gamle Knarrevik skole presis kl. 16.30. Vi rakk det akkurat.
Gitartimen varer i 20 minutter. Jeg kjørte bilen frem på kanten og skuet ut over Vatlestraumen og  ned på Sotrabroen med sin tette biltrafikk begge veier mens poden terpet på baré-grep og gamle Beatleslåter. Jeg fant et merke i vegbanen med det vestlige brotårnet og begynte å telle antall kjøretøy som kjørte retning vest. Etter 5-6 forsøk med ett minutts intervaller endte jeg stort sett på 30 biler pr. minutt fra Bergen. Innover gikk det noe tregere. Her var gjennomsnittet ca 27 biler i minuttet. Jeg har selvsagt ikke telt antall biler om morningen, men det er logisk og nærliggende og tro at det er de samme bilene som kjører da, bare i motsatt retning.
Da gjenstår biltrafikken mellom disse rushperiodene, altså fra kl. 08.30 til kl. 14.30. og fra kl, 17.30 til kl. 06.30. Et snilt anslag vil være ca 10 biler pr. minutt hver vei på dagtid, og et forsiktig antatt gjennomsnitt på ca 7 biler i minuttet kveld og natt (snitt). Jeg har selv tilbrakt en del netter på Sotrabroen som trafikkdirigerende lensmannsbetjent mens det ble skiftet plater under brodekket i 1996/97, og ble rimelig overrasket over den relativt store trafikkmengden på natten allerede den gang.
Hvis vi definerer rushtrafikken mellom kl. 0630 og kl. 08.30 om morningene, og kl. 14.30 til ca. kl. 17.30 på ettermiddag, gir dette totalt 20.520 kjøretøyer over broen kun i rushtimene på morgen og ettermiddag, mine tall lagt til grunn. Tar en med trafikken mellom disse intense timene blir den samlede trafikken over broen på 38.640 biler i døgnet på hverdager. Deler en tallet på to blir det anslagsvis 19.320 kjøretøy hver vei pr. døgn.
Mine anslag er nok litt for snille, da jeg ikke får med glidende overganger med avtagende og økende trafikk inn og ut av rushperiodene, samt at mitt anslag for kveld og natt formentlig er i minste laget. Men jeg antar vi kan være enige om at broen og rv. 555 er under hardt press.
Tallene mine er kun indikatorer på det som vi alle frykter: Hva vil skje i årene frem mot et alternativ i 2021 når vi er forespeilet en avlastning? Det er jo 10 år til. Meg bekjent bygges det fortsatt hus på Sotra. Næringslivet satser både på Ågotnes og på Straume. I tillegg finnes det spenstige planer i Øygarden, i tillegg til at Sund har sine visjoner om økt aktivitet. Fjell kommune er blant de kommunene som vokser fortest i Norge(!). Etter trafikken å bedømme snakker vi ikke lengre om voksesmerter, men om sykelig overvekt.
Men vil en ny veiforbindelse i nord løse køproblemene våre?
De fleste er vel trygg på at det blir bro ved siden av den gamle. For å være helt ærlig, så er det egentlig det samme for oss. For vi kjører ”vestom” fra Møvik til Ågotnes på jobb og handler på den nye Kiwien på Møvik. Men er det likegyldig for lokalsamfunnet Sotra og Øygarden?
Jeg skal ikke stikke kjepper i hjulene for næringslivet på Straume, Sartor senter, eller for Mr. Lie, hvem han nå er. Men en ny bro i nord vil gi betydelige trafikale utfordringer til Straume. En dobling av dagens bro er næringslivets våte drøm, en drøm som fort kan bli til et mareritt. For Straume blir etter all sannsynlighet den nye ”Sotrabroen”, en flaskehals hvor alle skal lokkes forbi med bil på et meget begrenset areal, og på et meget begrenset antall kilometer med vei. Kun for å lese tilbudsskiltene fra et flomlysbelagt næringsliv på Straume. De ser ut til å glemme at det er lille-Sotra vi snakker om.- ikke Manhatten... Og så kommer byplanene til Mr. Lie i tillegg.
Markedskrefter en sentral faktor i valg av veitrasé? Arkivfoto: Pål Samuelsson

Så har vi den akutte hendelsen langs traséen. Se for deg en trafikkulykke på Bildøy, eller en bensintom bil i Kolltveittunnelen. Eller hva med Julerushet om 10 år. Tror du det blir roligere enn i 2011? Hva med å spre risikoen? Hva med å fordele trafikken? hva med å tenke beredskap og fremtid?

Ikke gøy med kø og "stillestående" instrumenter... Foto: Pål Samuelsson

Om 15-20 år har trange kommunebudsjetter sannsynligvis presset regionen til å bli en storkommune. Da hadde en veiforbindelse i syd satt fart på næringsutviklingen også der, samt at trafikk og beredskapsforholdene til øyene våre hadde blitt betydelig mer fleksibelt, og vi hadde sannsynligvis gjort logistikken til Olje –og gass-Norge betydelig lettere med å slippe å presse hundrevis av vogntog og semitrailere med gass, rør og subseautstyr gjennom tett befolkede områder på bysiden, for ikke å snakke om gjennom Straume gard, som det het da jeg vokste opp der. En slik løsning vil sannsynligvis også harmonere bedre med fremtidens visjon om en kyststamvei mellom Trondheim og Stavanger.  
Vi ser toppen av dette trafikkisfjellet hver ettermiddag når Rådhuset skal tømmes for biler og folk. Vi ser en forsterket versjon av fenomenet i Julerushet. Og selveste Armageddon åpenbarer seg i full skala når det oppstår en trafikkulykke mellom Knarrevik og Kolltveit. Alle veiene fylles opp til randen og ingen kommer seg noen sted. Heller ikke Politi, ambulanser eller brannvesen… Da er jeg redd vi får stillestående køer på to broer…

Bæ-bu-bæ-bu! Utrykning. Alle biler ut av veien! Foto: Pål Samuelsson

Mens vi venter på verdens undergang på Straume: Mine høyst uoffisielle trafikktellinger viser en overvekt på 540 kjøretøyer mot sentrum i morgenrushet, og sannsynligvis tilsvarende overvekt på returen om ettermiddagen. Hva om de kryssende ”pendlerne” hadde byttet jobber med hverandre? Jeg skulle anta at yrkesroller, titler og kompetanse er noenlunde likt fordelt i begge kjøreretninger. Da ville vi i de tre hektiske rushtimene, morgen og ettermiddag, stått igjen med kun 540 biler over broen, altså 3 biler i minuttet. Da hadde vi hatt mye bro til overs, alle hadde rukket barnehagen, SFO og sist men ikke minst, gitartimen på Knarrevik hver torsdag.

Pål

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar