Av Pål
Samuelsson
Du har kanskje følt på spenningen som spredte seg i kroppen da kveldens siste dans ble annonsert. For akkurat når hun du likte så godt takket ja til ditt klossete tilbud om en dans, og den siste svisken var på vei inn under platespillerstiften, forsto du plutselig at løpet var kjørt, - feil låt.
Du har kanskje følt på spenningen som spredte seg i kroppen da kveldens siste dans ble annonsert. For akkurat når hun du likte så godt takket ja til ditt klossete tilbud om en dans, og den siste svisken var på vei inn under platespillerstiften, forsto du plutselig at løpet var kjørt, - feil låt.
Den siste
tids oppmerksomhet mot elektriske biler generelt, og Tesla spesielt, har fått
meg til å dykke litt lengre ned i dette elektrolysebadet av informasjon. I mitt
hode er det særlig tre forhold som virker litt dårlig jordet til virkeligheten.
1.
Hvor
miljøvennlig er en el-bil egentlig?
2.
Hvordan
står pris og teknologi seg etter 5 år på den
nordlige halvkule?
nordlige halvkule?
3.
Hvor
lenge vil staten sitte og se på at el-bilfolket spiser
gratis lunsj?
gratis lunsj?
En el-bil består av mange tusen forskjellige komponenter. Komponenter som ikke er produsert i én fabrikk alene, eller i ett enkelt land. Dette argumentet ble fantastisk godt illustrert av Mr.Clarkson i en Top Gear-episode hvor hybriden Toyota Prius totale livsløp ble oppsummert. Tar en med alle utslipp fra skip og fly som frakter alle disse strømførende bildelene til Toyotafabrikken, utslipp og energiforbruk i forbindelse med selve produksjonen, og transport av det ferdige produktet tilbake til alle verdenshjørner, blir Priusen en miljøversting i flg. den kritiske engelskmannen. Hvordan vil miljøet håndtere alle batteriene når el-bilene en dag skal på dynga?
For det andre
Når biltester avdekker betydelig redusert batterikapasitet på vår halvkule grunnet kulde, er det grunn til å tro at batterilading vil forekomme hyppigere enn hva fabrikantene har anslått i sine levetidsberegninger. Jeg vet ikke hvordan det har vært med dine mobiltelefoner opp igjennom tiden, men mine har hatt et noe logaritmisk økende behov for lading i forhold til leveid. Etter et par år har det nesten ikke vært vits å lade dem lengre da evnen til å ta til seg strøm har vært nesten lik null. Hvem vil kjøpe en brukt el-bil som har vært ladet 1.500 - 2.000 ganger og brukt gjennom 4-5 vintre. Hvilke netto rekkevidde står du igjen med da (på en vinterdag), og hvor mye penger taper du ved et salg?
Når biltester avdekker betydelig redusert batterikapasitet på vår halvkule grunnet kulde, er det grunn til å tro at batterilading vil forekomme hyppigere enn hva fabrikantene har anslått i sine levetidsberegninger. Jeg vet ikke hvordan det har vært med dine mobiltelefoner opp igjennom tiden, men mine har hatt et noe logaritmisk økende behov for lading i forhold til leveid. Etter et par år har det nesten ikke vært vits å lade dem lengre da evnen til å ta til seg strøm har vært nesten lik null. Hvem vil kjøpe en brukt el-bil som har vært ladet 1.500 - 2.000 ganger og brukt gjennom 4-5 vintre. Hvilke netto rekkevidde står du igjen med da (på en vinterdag), og hvor mye penger taper du ved et salg?
For det tredje
Hva er det med «dealer» som er for god til å være sann? De er som regel akkurat det. Historien er full av eksempler på at myndighetene har trukket tilbake gullavtaler for Ola og Kari. Skattefradragsordninger for betalte gjeldsrenter er ett eksempel, ett annet er dessertgenerasjonens refusjon av moms når de hadde bygget sine hus på 60 og 70-tallet… Om få år vil neppe avgiftsnivået på el-biler være så gunstig som i dag. Du får sannsynligvis ikke kjøre gratis på ferger og gjennom bommer. Denne uken har, som ventet, de første fergeselskapene begynt å klage over tapte inntekter som følge av for mange el-biler på fergedekket her på Vestlandet. Når vil Siv sende regningen på strømmen du «får» av arbeidsgiver i form av fordelsbeskatning? Å betale for parkeringsplassen må du nok også regne med, og du blir selvsagt jaget bort fra kollektivfeltet. Jeg er lei for det, men «there is no free lunch».
Hva er det med «dealer» som er for god til å være sann? De er som regel akkurat det. Historien er full av eksempler på at myndighetene har trukket tilbake gullavtaler for Ola og Kari. Skattefradragsordninger for betalte gjeldsrenter er ett eksempel, ett annet er dessertgenerasjonens refusjon av moms når de hadde bygget sine hus på 60 og 70-tallet… Om få år vil neppe avgiftsnivået på el-biler være så gunstig som i dag. Du får sannsynligvis ikke kjøre gratis på ferger og gjennom bommer. Denne uken har, som ventet, de første fergeselskapene begynt å klage over tapte inntekter som følge av for mange el-biler på fergedekket her på Vestlandet. Når vil Siv sende regningen på strømmen du «får» av arbeidsgiver i form av fordelsbeskatning? Å betale for parkeringsplassen må du nok også regne med, og du blir selvsagt jaget bort fra kollektivfeltet. Jeg er lei for det, men «there is no free lunch».
Er det lurt, eller blir vi lurt…?
Tilbake står en bil som ikke klarer å frakte deg helt dit du skal når kulda setter inn, og som sannsynligvis vil koster deg mer enn dagens biler med forbrenningsmotorer som følge av stort verditap og statens kalde føtter. All moroa til tross, Nikola Teslas største oppfinnelse blir nok ikke den asynkrone elektromotoren. Mine penger settes heller på hans ideer om at radioen blir en suksess og at fly kan lette og lande vertikalt(!). El-bilen har foreløpig ikke gjort annet for verden enn å heve havoverflaten ytterligere noen centimeter.
Tilbake står en bil som ikke klarer å frakte deg helt dit du skal når kulda setter inn, og som sannsynligvis vil koster deg mer enn dagens biler med forbrenningsmotorer som følge av stort verditap og statens kalde føtter. All moroa til tross, Nikola Teslas største oppfinnelse blir nok ikke den asynkrone elektromotoren. Mine penger settes heller på hans ideer om at radioen blir en suksess og at fly kan lette og lande vertikalt(!). El-bilen har foreløpig ikke gjort annet for verden enn å heve havoverflaten ytterligere noen centimeter.
Elbilen gir meg assosiasjoner til svisken «Say you, say me» med Lionel Richie fra midten av 80-tallet. Endelig en «slow» tenkte du, før det gikk opp for deg at dette var alt annet enn «slow»: For midt i låten gjorde Lionel et byks, og taktomslaget gjorde det umulig å «chille», som dagens unge ville sagt det. Plutselig befant du deg i et ragnarokk med improviserte hopp og sprell foran henne du likte best av alle i hele Sund og søre Fjell. Hun som for få sekunder siden hadde varmet din venstre skulder med sine deilige lange lokker. Hun som nå hadde stanset opp og betraktet deg med måpende blikk mens hun tenkte: «Hvem faen satte strøm i han…?»
Jeg syns det var en dårlig idé å lage en «slow» med en overraskelse på midten. Kanskje like dårlig idé som å lage biler på strøm…
Hei Pål. Etter tips fra hyggelige striler leser jeg bloggen din i ny og ne. Er meget imponert over måten du skriver på, artig og velformulerte artikler. Jeg har selv en liten drøm om å skrive om bil, men ser at jeg kommer til kort når jeg leser bloggen din. Det er befriende å lese om bil på en slik måte, fritt talende og bra i motsetning til sponsede artikler i dagens norske bil blad. Den evige diskusjon om hvilken bil som er best her i verden kunne jo vært en artig artikkel, mistenker fort at en BMW kan komme seirende ut på bloggen din. Før en slik eventuell artikkel skrives inviterer jeg deg ut på tur med en Tesla 😄, ingen motor lyd blir det men en bil opplevelse utenom det vanlige blir det.
SvarSlettHilsen en utvandret stril som ikke har kjøpt Tesla av miljø hensyn.
He he. Takk for fin tilbakemelding. Har vært på to langturer med Tesla. Ingen ting å utsette, bortsett fra setene. Alle Tesla-eiere er jo fornøyd, så det må jo være noe...
SvarSlett