Av Pål Samuelsson
Kan du
huske den sitrende følelsen du hadde i barneårene da rattkjelken var trukket opp
bakken, og du gjorde deg klar for neste nedfart? Du skulle egentlig ha tisset
for fire turer siden, minst, men holdt deg enda en tur. Du hadde akkurat snudd
kjelken, snurret trekke-tauet rundt rattet, mens du kjente t-skjorten klebe seg
fast til den svette ryggen. I kveld, i en alder av 46, kom denne herlige følelsen
tilbake. Bli med på Gokart-åpning på Straume …
Jeg har svært begrenset
erfaring med gokart-kjøring. Anslagsvis har jeg deltatt på 5-6 events fordelt
på de siste 25 årene. Men, jeg har kjørt mye rattkjelke, og svært mye bil. Så har
jeg sammen med eldstemann, Lars, fulgt med på formel 1-sirkuset. 14. mars starter
ny sesong i Australia, så da er det på´an igjen. Hamilton, Vettel og Verstappen, er våre store
forbilder, og er blant de mest profilerte førerne. Som guttunge var det Martin
Schanke vi kranglet om å være, der vi satt med snåttete kalde neser, bak de
store kjelkerattene. I kveld var jeg Lewis Hamilton, i det hjelmen ble trukket
ned over hodet, sammen med rulle-gardinen …
For Påls
bilblogg var eksklusivt invitert til åpningen av Bergen Gokartsenter på Sotra,
nærmere bestemt, Straume. I tre år har herrene Petter og Johnny gått svangre
med ideen om å benytte deler av det gigantiske parkeringshuset under Sartor
senter til motorsport. Og i dag var det storslått åpning med lokale kjendiser
på plass, som ordfører, og selveste Kjellemann.
Motorsport og
parkeringshus er to motsetninger, som i utgangspunktet byr på et par
utfordringer; støy og eksos. Hva gjør man da? Jo, man gjør som nordmenn flest,
man tenker grønne tanker, og kjøper elektriske «biler». Skeptisk …? Vel, det
var jeg også. Men det var helt til jeg fikk prøve …
Gokartene er
helt rå, og byr på en akselerasjon som overgår det aller meste. I utgangspunktet
klarer disse franske gokartene 90 km/t, men er justert ned til
regelverksgrensen for utleie-gokarter, som er 50 km/t. Kartene kan justeres i
fire ytelsesnivåer, og har i tillegg en super-boost-knapp på rattet, som kan
aktiveres fra sentralbordet. Knappen gir deg 30 sekunder med ekstra adrenalin
pr. løp. Kan det bli gøyere?
Banen, som er
bygget over de to nederste parkeringsdekkene, er helt vanvittig sprek, og til tider
ganske krevende hvis målet er å kjøre fortest (og det er det jo selvsagt). Den
svinger seg gjennom 400 meter med hårnåler, strekk og bend, som virkelig setter
kjøreegenskapene dine på prøve. Mens jeg satt i gokarten og ventet på tur,
passelig tissetrengt, prøvde jeg å pusse støvet av gammel kunnskap fra et
kjørekurs i England for noen år tilbake. Begreper som «breaking point», «turn
in» og «Apex» ble brått borte, og erstattet med adrenalin og tunnelsyn så snart
det ble min tur. Ikke engang skjermen med rundetider klarte jeg å få med meg. «Turn
in» var blitt til «all in»…
Du vil kanskje
tenke at opplevelsen blir litt «stusselig» uten motorlyd og turtall. Det var i
hvert fall min tanke før oppstart. Den heftige akselerasjonen dreper
umiddelbart savnet av lyd, og herfra til mål blir du fullstendig grepet av neste
sving. Du glemmer umiddelbart lyd, og det faktum at du nå er i overkant tissetrengt
…
Ut fra pit lane
var jeg nr. to, men like etter bakken ned til det nederste parkeringsdekket,
var jeg nr.1. «Lewis Hamilton» tok ledelsen, som han vanligvis gjør, noe som ga
ham tittelen i 2018-sesongen. Her var det bare å koste på. Første runde er
alltid litt nervøs. Dekkene er kalde, og viljen i overkant varm. Litt logring
med halen, men så legger stillheten seg, og du blir i ett med bil og bane. Du
er 9 år igjen, og suser over blåisen med rattkjelken på tvers forbi huset til fru
Bergersen. Ekte glede, mann mot maskin, og etter hvert; mann mot mann (og i
noen tilfeller mann mot kvinne), når de ti gokartene har spredt seg ut over de
400 meterne med blank betong. «Ikke lov å kjøre forbi i svingene», formanes det
før start. Egentlig en ganske grei regel, som gjør at du må planlegge ditt
neste trekk, enten før svingen, eller ut av svingen. Så kan du også være heldig
å få litt hjelp av ett og annet blått flagg, fra en av de mange
baneassistentene som overvåker galskapen.
Når jeg trillet
tilbake inn i pit lane, passelig våt på ryggen, hadde jeg faktisk ikke lyst til
å gi gokarten videre til neste. Selv om jeg nå var så tissetrengt at jeg kunne
grine, hadde jeg lett kjørt 10 runder til.
Når det blir
din tur, så husk å tisse først. Jeg vurderer å gjøre som Hamilton, og resten av Formel 1- gutta,
og sette inn kateter ...
Grattis med superflott
gokart-anlegg Johnny og Petter!
Bra skrevet, som vanlig, Pål !!
SvarSlettDette blir en suksess på Sotra.. 👍
Takker. Har tro på dette. Vi er sultefôret på slikt her vest.
SvarSlettTakk for god omtale, Pål
SvarSlettPetter og Johnny har jobbet dag og natt. Jeg beundrer deres pågangsmot. Selv er jeg investor i prosjektet og har prøvd /prøver å hjelpe de to etter beste evne. Det er supert med slike tilbakemeldinger. Det gir mening i å holde humøret motivasjonen og gløden oppe..
Dette hadde aldri blitt realisert uten personer som Johnny og Petter. Penger, investorer, hjelpere og interesse blir en bonus..
Uten et slikt pågangsmot, blir det vanskelig å få et slikt prosjekt til..
For min del har det vært en sann fornøyelse og bistå Petter og Johnny med alt jeg har kunnet gjøre..
De fortjener all honnør, all skryt all oppmerksomhet "det nyfødte barnet" deres kan få
Velkommen skal dere være ,og jeg håper du, som jeg og alle andre besøkende får en uforglemmelig opplevelse hver eneste gang man besøker denne nye lekeplassen vår..
Takk for godt innlegg, god omtale og som jeg sa; Velkommen tilbake