Av Pål Samuelsson
I 1979
begynte jeg i første klasse på Foldnes Skole på Sotra. Full av forventning, med ny fin jakke, sennepsgul
ransel og med håret klippet helt perfekt nedenfor ørene, fant jeg pulten min
ved vindusrekken. I nynorsk-klassen var vi kun 14 elever, elleve gutter og tre
jenter, og alle jentene het Hege … Bli med på Leikarring.
Focus
RS vs RS3
Audi RS3 ble nevnt som en referanse i bloggen «Shine On You Crazy Diamond», hvor den nye, helt fantastiske, Ford Focus RS ble prøvekjørt. Og siden Audi RS3 ble oppgitt som den eneste serieproduserte bilen som kunne hamle opp med den nye Forden, er det vel ikke mer enn rett og rimelig at vi gir den en sjanse her på Påls bilblogg.
Audi RS3 ble nevnt som en referanse i bloggen «Shine On You Crazy Diamond», hvor den nye, helt fantastiske, Ford Focus RS ble prøvekjørt. Og siden Audi RS3 ble oppgitt som den eneste serieproduserte bilen som kunne hamle opp med den nye Forden, er det vel ikke mer enn rett og rimelig at vi gir den en sjanse her på Påls bilblogg.
Tilbake i 1. klasse gikk det ikke mer
enn et par dager før jeg ble stormende forelsket i den ene av de tre Hegene.
Men jeg var nok ikke alene, og konkurransen fra andre gutter i klassen var
sterk, for ikke å snakke om hordene fra B-klassen… Hvordan stå ut fra mengden,
hvordan få hennes oppmerksomhet, og aller helst, hvordan få henne for seg selv?
Pikes
Peak
Audi RS3 er som du helt sikkert vet en «pimpet» A3. Og det som er så gøy med nettopp Golf R, Focus RS og Audi RS3, er de store motorene på godt og vel 300 hester, samtidig som de er bygget på hvermansens velkjente hverdagsslitere.
Men RS3 blir på en måte sjefen i klassen med sine 367 hester. Audi har ikke gjort som Ford, og kvittet seg med den femte sylinderen. Nei, for her kommer hele det Audi-musikalske 80-tallet inn over deg når lyden fra 5eren ruses opp. For hvem kan vel ikke huske Audi 100 5S og 5E, for ikke snakke om 90, Coupé og Ur-quttro? Alle med 2,2 liters rekkefemmer med den fineste lyden. Motoren i RS3en rommer i dag 2,5 liter, men lyden kommer fra samme slekten, og er ikke til å ta feil av… Walter Røhl og Pikes Peak all over again…
Audi RS3 er som du helt sikkert vet en «pimpet» A3. Og det som er så gøy med nettopp Golf R, Focus RS og Audi RS3, er de store motorene på godt og vel 300 hester, samtidig som de er bygget på hvermansens velkjente hverdagsslitere.
Men RS3 blir på en måte sjefen i klassen med sine 367 hester. Audi har ikke gjort som Ford, og kvittet seg med den femte sylinderen. Nei, for her kommer hele det Audi-musikalske 80-tallet inn over deg når lyden fra 5eren ruses opp. For hvem kan vel ikke huske Audi 100 5S og 5E, for ikke snakke om 90, Coupé og Ur-quttro? Alle med 2,2 liters rekkefemmer med den fineste lyden. Motoren i RS3en rommer i dag 2,5 liter, men lyden kommer fra samme slekten, og er ikke til å ta feil av… Walter Røhl og Pikes Peak all over again…
Hvordan få Heges oppmerksomhet alene...? Jeg måtte
være smart. Hvilke fritidsaktivitet drev Hege med? Selvsagt, jeg begynte på
leikarring… Så hver onsdag ble det «gammal-dans» i gymsalen på Foldnes skole klokken
seks. Det var en liten strek i regningen at det var fotballtrening i gymsalen
for de tøffe guttene i 2. klasse timen før «bonderomantikken» min. Litt kjipt å
ta på seg gymsokker og strømpebukse, sittende ved siden av Knut Kjartan og Knut
Jørgen som kledde av seg sine kule Liverpool-drakter
med nr. 7 og «Kenny Daglish»-trykk på ryggen. Fra gymsalen kunne en så smått høre "Odd Nordstoga" varme opp trekkspillet, mens fotballgutta nynnet på noe mye kulere med Ove Thue, i det de ruslet ut av garderoben med de gule fotball-bagene sine.
Men i gymsalen var det god stemning. Der
fikk jeg leie Hege gjennom heftige polkadrag og mer eller mindre vellykkede
masurka-steps. Følelsen fikk selvsagt blodet til å bruse gjennom strømpebukse
og pologenser. For i en time hver onsdag var det helt greit å svinge seg til
trekkspillmusikk, så lenge moren til Geir Hansen holdt seg unna, og ikke grep
meg i hånden og snurret meg bortover parketten, mens Hege forsvant i en
svimlebye.
«Anarchy in the UK»
Når pedalen legges mot gulvet i RS3en sitter du plutselig der i strømpebuksen, i en tynn pologenser med gymsokkene på halv-åtte. Og med ett sitter hun ved siden av deg, Hege, hun som fikk plastikk-ringen fra Stjerneposen din på lørdag. Og akkurat i det du når turtallssperren slipper du opp den ene gymsokken og eksos-spjeldene åpner seg. Gymsalen fylles med taktfaste skarptrommeslag fra de to ovale rørene der bak. Trekkspillmusikken er med ett borte… På scene står det oransje sceneteppet til fru Rød i full fyr, mens The Sex Pistols hyler «Anarchy in the UK» utover salen. Moren til Geir Hansen har for lengst begynt å evakuere unger og gymsokker fra salen, mens fru Rød blåser frenetisk i fløyten. Men til ingen nytte. Det blir aldri stille etter dette.
Når pedalen legges mot gulvet i RS3en sitter du plutselig der i strømpebuksen, i en tynn pologenser med gymsokkene på halv-åtte. Og med ett sitter hun ved siden av deg, Hege, hun som fikk plastikk-ringen fra Stjerneposen din på lørdag. Og akkurat i det du når turtallssperren slipper du opp den ene gymsokken og eksos-spjeldene åpner seg. Gymsalen fylles med taktfaste skarptrommeslag fra de to ovale rørene der bak. Trekkspillmusikken er med ett borte… På scene står det oransje sceneteppet til fru Rød i full fyr, mens The Sex Pistols hyler «Anarchy in the UK» utover salen. Moren til Geir Hansen har for lengst begynt å evakuere unger og gymsokker fra salen, mens fru Rød blåser frenetisk i fløyten. Men til ingen nytte. Det blir aldri stille etter dette.
Audi RS3 er en fullstendig crazy mother f*ucker,
og er uten tvil blant de fire gøyeste bilene jeg noen sinne har kjørt. Det
handler utelukkende om akselerasjon og lyd. Den kjører selvsagt helt fantastisk
i svinger, - stiv og potent på alle parametere. DSGen er supersonisk, og skiller
den fra alle de andre. Men aksen er brutal, og gir deg krystallsyke og virus på balansenerven i det du slenges ut av
startblokken. Og hvis du lurte, Ford Focus RS tar 2. plassen.
Men kan den fylle rollen som hverdagsbil?
Ja, så det holder, men bli ikke sur og sutrete når den slår og dunker litt hardt
mot underlaget. Det er tross alt en racerbil. Du må egentlig bare ha den på
grunn av den bunnløse sterkt vanedannende kraften. Men midt i entusiasmen; et
rungende «Nei!» Hvorfor det? Fordi du aldri vil klare å styre deg. Samme
prinsippet som med motorsykkel type R. Livsfarlig. Blodet bruser, som ved en
førstegangs forelskelse i en gymsal, hver eneste gang du starter opp. Trekkspillmusikk,
country eller western, det spiller ingen rolle. I RS3en overdøves alt av 5
sylindret rock & roll iblandet den frekkeste Punk… Du kommer, som alle
andre i forelskelsens rus, garantert til å miste hodet. Og du kommer garantert,
i beste fall, til å havne i fengsel…
Tusen takk, Christer hos Møller Bil Minde!
Foto: Pål Samuelsson
Fantastisk Pål! Sikkert en helt grei bil ja... Du må nesten få testet A 45 AMG, så vi får høre kor i ungdommen den drar deg:?) En sånn ordentlig "comparison"-test. Og kanskje få med en M2? Bare gi en lyd om du trenger en sjåfør ekstra til slik flerbils-test!;)) Bjørn T.
SvarSlettTakk takk.
SlettHvem skulle tro det var plass til fru Rød i Pål's bil blogg, helt suveren lesning. Hilsen en som husker godt Røden sin Volvo 245 med trevirke påklistret langs siden.
SvarSlettJa Røden var Volvomann. Amazon, 145, 245 ( med tre-dekor) og en flott 940...
SvarSlett