Av Pål Samuelsson
-Budsjettet er ikke i nærheten av å være så bra som regjeringen lovet,
og som verden trenger.
Sitatet er fra VG i dag, og ble uttalt av Truls Gulowsen i Greenpace Norge i forbindelse
med regjeringen og samarbeidspartienes enighet om budsjettet for 2017.
Forbrenningsmotoren er dessverre på vei inn for landing, og vi som elsker lyden
fra disse eksplosjonene fra små og store motorblokker må snart se oss om etter
nye forbilder. Men det blir en lang innflygning med mye turbulens. Og mens vi
venter på landingstillatelse har Audi lansert en «djuzy» biff som kommer til å glede alle som elsker lukten av diesel om morgenen enda en god stund…
Bli med på date med nye SQ7.
Lip-gloss
Jeg kan dessverre ikke forklare alt som skjer i denne verden, men jeg registrerer at bilfabrikantene i Tyskland får drive på med sitt, mellom globale klimamøter, utslippsavtaler og om utalte mål om hva verden trenger. Nå har de utviklet enda en SUV som går på sterk reseptbelagt lip-gloss.
Jeg kan dessverre ikke forklare alt som skjer i denne verden, men jeg registrerer at bilfabrikantene i Tyskland får drive på med sitt, mellom globale klimamøter, utslippsavtaler og om utalte mål om hva verden trenger. Nå har de utviklet enda en SUV som går på sterk reseptbelagt lip-gloss.
Vi som er
litt i overkant interessert i biler, har ingen problemer med å se at verden
godt kan ha brukt for enda en SUV, riktig nok senket, men med 4 liter, 8
sylindre og ikke mindre enn 435 hestekrefter. Ja, bilen har muligens gått seg skårfast
oppi dette klimafjellet, men da er det selvsagt ekstra stas å kunne meddele at
bilen har to turboer og én kompressor, hvorav sistnevnte er elektrisk(!). Det
er da noe. Bare så synd du ikke får uttelling på avgiftsiden. Det ville
sannsynligvis gitt samferdselsminister Solvik Olsens kult-status i bil-Norge.
Kanskje til neste år…
-Enig
Opp gjennom hårnålene til Fanafjellet går praten lett mellom de tre karene i kabinen. Superlativene hagler ut over det karakteristiske Audi-bordet med sine utstrakte linjer, sine delikate knapper og ikke minst sitt innovative animerte instrumentbord. Hvordan kan over to og ett halvt tonn med bil ha så god kondis? Stian, den yngste om bord, er Norges beste motbakkeløper, og har hatt mange intervall-økter opp gjennom disse bakkene. Han rister vantro på hodet, tydelig imponert, men på toppen kommer ungdommens refleksjon. For til tross av at dette er en diesel-bil avslører den hvilke utfordringer vi kan stå overfor når en hel verden skal over på strøm: - Det kunne godt vært litt mer lyd… Arne, faren til Stian, tidligere Audi-selger og nå min kollega, møter blikket til undertegnede. Samstemte svarer vi Stian: - Enig…
Opp gjennom hårnålene til Fanafjellet går praten lett mellom de tre karene i kabinen. Superlativene hagler ut over det karakteristiske Audi-bordet med sine utstrakte linjer, sine delikate knapper og ikke minst sitt innovative animerte instrumentbord. Hvordan kan over to og ett halvt tonn med bil ha så god kondis? Stian, den yngste om bord, er Norges beste motbakkeløper, og har hatt mange intervall-økter opp gjennom disse bakkene. Han rister vantro på hodet, tydelig imponert, men på toppen kommer ungdommens refleksjon. For til tross av at dette er en diesel-bil avslører den hvilke utfordringer vi kan stå overfor når en hel verden skal over på strøm: - Det kunne godt vært litt mer lyd… Arne, faren til Stian, tidligere Audi-selger og nå min kollega, møter blikket til undertegnede. Samstemte svarer vi Stian: - Enig…
Senket SUV
I bordet kan du heve og senke flere tonn med bil ved ett enkelt tastetrykk på kjøreprogram-menyen. Girkasse, understell, styring, ja til og med bilbelter og seter strammer seg inn ut fra hvilke valg du tar på parkeringsplassen. Ferdig preservert for «sport» ligger hjulbuene herlig nedpå SUV-verdenens kanskje største dekk. Ordentlig stilig og effektfullt som styling-virkemiddel. Vi kjenner det igjen bl.a. fra Range Rover Sport, og det funker rent visuelt. Bilen fremstår da som enda mer potent i forhold til sine modellsøsken, og blir lett å kjenne igjen i SUV-jungelen. Å senke en SUV er selvsagt høyst diskuterbart, men når sist var du ute i terrenget og surret…?
I bordet kan du heve og senke flere tonn med bil ved ett enkelt tastetrykk på kjøreprogram-menyen. Girkasse, understell, styring, ja til og med bilbelter og seter strammer seg inn ut fra hvilke valg du tar på parkeringsplassen. Ferdig preservert for «sport» ligger hjulbuene herlig nedpå SUV-verdenens kanskje største dekk. Ordentlig stilig og effektfullt som styling-virkemiddel. Vi kjenner det igjen bl.a. fra Range Rover Sport, og det funker rent visuelt. Bilen fremstår da som enda mer potent i forhold til sine modellsøsken, og blir lett å kjenne igjen i SUV-jungelen. Å senke en SUV er selvsagt høyst diskuterbart, men når sist var du ute i terrenget og surret…?
Ytelsesmessig
er det ganske sprøtt det som skjer når en legger innpå en kubbe. Man skulle tro
at forgjengeren, med W12, 500 hester på 6-liter og 1000 Nm ville filleriste den
nye «lastebilen», men nei. Jeg har kjørt dem begge, og kan skrive under på at
den nye er friskere. Dette skyldes ene og alene at Audi har fått has på
turbo-forsinkelsen som utgående modell slet med, som i den nye er løst med den
elektroniske kompressoren som bidrar med «full børst» allerede fra 1000 rpm.
Dermed flytter 2,5 tonn seg til hundre på 4,8 sekunder. Det er 3 tideler
raskere enn VW Golf R stv. som vi kjørte forrige helg… Helt sykt, men det som nesten
er sykere er at det føltes raskere i Golfen. Hvorfor det? Subjektivt selvsagt,
men kraften oppleves jevnere og helt sømløs i Audien, og med mindre drama og
lyd.
Supermann
Dette er SUVenes supermann. Den parkerer BMW X5 M50d, både hva angår ytelser og prestasjoner, og en må se til konkurrentenes bensinmodeller for å finne tilsvarende verdier (f. eks. MB ML 63 AMG). Hvem kjøper SQ7? De med litt ekstra i foret, de på 55+ og alle de andre «guttungene»...
Dette er SUVenes supermann. Den parkerer BMW X5 M50d, både hva angår ytelser og prestasjoner, og en må se til konkurrentenes bensinmodeller for å finne tilsvarende verdier (f. eks. MB ML 63 AMG). Hvem kjøper SQ7? De med litt ekstra i foret, de på 55+ og alle de andre «guttungene»...
Så var det fly da... I kveld over Europa: Det er liksom ikke i Norge skoen trykker... |
Vi takker
Audi-senteret for turen, og Audi-fabrikken for bilen. Vi takker selvsagt også
den norske regjering for at det fortsatt er mulig å importere slike vogner til riket. Litt artig er det jo også at noen nordmenn har tatt på
seg ansvaret og oppgaven det er å rydde opp på vegne av hele verden, og gjør
det de kan for at vi andre skal få dårlig miljø-samvittighet . Da må jeg igjen få
minne deg om at du fortsatt er en av Europas mest miljøvennlige personer med
din 99 % fornybare strømforsyning. Og mens vi venter på resten av Europa, nyter
vi det som ser ut til å bli en herlig og lang innflyging, mens politikerne
krangler. Og du, fly forurenser også…
Takk for turen Audi-senteret på Minde
Foto: Pål Samuelsson
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar