søndag 4. desember 2016

FLY FORURENSER OGSÅ...

Av Pål Samuelsson
-Budsjettet er ikke i nærheten av å være så bra som regjeringen lovet, og som verden trenger. Sitatet er fra VG i dag, og ble uttalt av Truls Gulowsen i Greenpace Norge i forbindelse med regjeringen og samarbeidspartienes enighet om budsjettet for 2017. Forbrenningsmotoren er dessverre på vei inn for landing, og vi som elsker lyden fra disse eksplosjonene fra små og store motorblokker må snart se oss om etter nye forbilder. Men det blir en lang innflygning med mye turbulens. Og mens vi venter på landingstillatelse har Audi lansert en «djuzy» biff som kommer til å glede alle som elsker lukten av diesel om morgenen enda en god stund… Bli med på date med nye SQ7.


Lip-gloss
Jeg kan dessverre ikke forklare alt som skjer i denne verden, men jeg registrerer at bilfabrikantene i Tyskland får drive på med sitt, mellom globale klimamøter, utslippsavtaler og om utalte mål om hva verden trenger. Nå har de utviklet enda en SUV som går på sterk reseptbelagt lip-gloss.




Vi som er litt i overkant interessert i biler, har ingen problemer med å se at verden godt kan ha brukt for enda en SUV, riktig nok senket, men med 4 liter, 8 sylindre og ikke mindre enn 435 hestekrefter. Ja, bilen har muligens gått seg skårfast oppi dette klimafjellet, men da er det selvsagt ekstra stas å kunne meddele at bilen har to turboer og én kompressor, hvorav sistnevnte er elektrisk(!). Det er da noe. Bare så synd du ikke får uttelling på avgiftsiden. Det ville sannsynligvis gitt samferdselsminister Solvik Olsens kult-status i bil-Norge. Kanskje til neste år…


-Enig
Opp gjennom hårnålene til Fanafjellet går praten lett mellom de tre karene i kabinen. Superlativene hagler ut over det karakteristiske Audi-bordet med sine utstrakte linjer, sine delikate knapper og ikke minst sitt innovative animerte instrumentbord. Hvordan kan over to og ett halvt tonn med bil ha så god kondis? Stian, den yngste om bord, er Norges beste motbakkeløper, og har hatt mange intervall-økter opp gjennom disse bakkene. Han rister vantro på hodet, tydelig imponert, men på toppen kommer ungdommens refleksjon. For til tross av at dette er en diesel-bil avslører den hvilke utfordringer vi kan stå overfor når en hel verden skal over på strøm: - Det kunne godt vært litt mer lyd… Arne, faren til Stian, tidligere Audi-selger og nå min kollega, møter blikket til undertegnede. Samstemte svarer vi Stian: - Enig…

 Vi var enige om at den bakerste seteraden ga den beste lydopplevelsen. Enkelt og greit fordi du her sitter nærmest de fire enderørene som slipper ut de få hydrokarbonene som renseanlegget ikke makter å ta livet av. Lengre fremover på første rad er bilen svært så sivilisert i sitt lydbilde, selv i de groveste innstillinger. Joda, hårene reiser seg når bilen startes opp og V8eren begynner å brumle på amerikaner-vis. Og de første kilometerne må du hele tiden dytte litt ekstra på for å få svar på spørsmålet: Er dette virkelig en Audi…? Både Arne og meg er fortsatt litt for unge til å passe inn i Audis gjennomsnittlige kundeprofil, som er 55 år. Likevel er det vår påstand at autofile menn og kvinner liker lyd. Et forbedringsforslag er derfor meldt inn; la grovere eksos bli et valg på innstillingen «Individual»… Og hvis vi kan få pirke… litt smelling i pottene ved girskift hadde ikke skadet… Vi er tross alt bare guttunger…

Senket SUV
I bordet kan du heve og senke flere tonn med bil ved ett enkelt tastetrykk på kjøreprogram-menyen. Girkasse, understell, styring, ja til og med bilbelter og seter strammer seg inn ut fra hvilke valg du tar på parkeringsplassen. Ferdig preservert for «sport» ligger hjulbuene herlig nedpå SUV-verdenens kanskje største dekk. Ordentlig stilig og effektfullt som styling-virkemiddel. Vi kjenner det igjen bl.a. fra Range Rover Sport, og det funker rent visuelt. Bilen fremstår da som enda mer potent i forhold til sine modellsøsken, og blir lett å kjenne igjen i SUV-jungelen. Å senke en SUV er selvsagt høyst diskuterbart, men når sist var du ute i terrenget og surret…?

Ytelsesmessig er det ganske sprøtt det som skjer når en legger innpå en kubbe. Man skulle tro at forgjengeren, med W12, 500 hester på 6-liter og 1000 Nm ville filleriste den nye «lastebilen», men nei. Jeg har kjørt dem begge, og kan skrive under på at den nye er friskere. Dette skyldes ene og alene at Audi har fått has på turbo-forsinkelsen som utgående modell slet med, som i den nye er løst med den elektroniske kompressoren som bidrar med «full børst» allerede fra 1000 rpm. Dermed flytter 2,5 tonn seg til hundre på 4,8 sekunder. Det er 3 tideler raskere enn VW Golf R stv. som vi kjørte forrige helg… Helt sykt, men det som nesten er sykere er at det føltes raskere i Golfen. Hvorfor det? Subjektivt selvsagt, men kraften oppleves jevnere og helt sømløs i Audien, og med mindre drama og lyd.



Supermann
Dette er SUVenes supermann. Den parkerer BMW X5 M50d, både hva angår ytelser og prestasjoner, og en må se til konkurrentenes bensinmodeller for å finne tilsvarende verdier (f. eks. MB ML 63 AMG). Hvem kjøper SQ7? De med litt ekstra i foret, de på 55+ og alle de andre «guttungene»...

Så var det fly da... I kveld over Europa: Det er liksom ikke i Norge skoen trykker...



Vi takker Audi-senteret for turen, og Audi-fabrikken for bilen. Vi takker selvsagt også den norske regjering for at det fortsatt er mulig å importere slike vogner til riket. Litt artig er det jo også at noen nordmenn har tatt på seg ansvaret og oppgaven det er å rydde opp på vegne av hele verden, og gjør det de kan for at vi andre skal få dårlig miljø-samvittighet . Da må jeg igjen få minne deg om at du fortsatt er en av Europas mest miljøvennlige personer med din 99 % fornybare strømforsyning. Og mens vi venter på resten av Europa, nyter vi det som ser ut til å bli en herlig og lang innflyging, mens politikerne krangler. Og du, fly forurenser også…

Takk for turen Audi-senteret på Minde

Foto: Pål Samuelsson







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar