lørdag 10. desember 2016

SALIG

av Pål Samuelsson
Hva er den perfekte bilen for deg? Kanskje en stasjonsvogn med litt plass? Firehjulstrekk og fremkommelighet? Du liker vel sannsynligvis også litt motor og respons, siden du har forvillet deg inn på denne siden …? Kanskje litt lyd …? Utseende, spiller det noen rolle? Selvsagt. Finnes det en med alt?
I mine øyne et av verdens vakreste design.

Uhelbredelig kjøresykdom
Vi som er smittet av den uhelbredelige sykdommen insanabilis cursus morbus (uhelbredelig kjøresykdom), vet at verden er full av biler som inviterer til kompromisser. For hvis jeg skriver SUV, tenker du ikke automatisk på kurve-kjøring, stivt understell og lavt tyngdepunkt. Sett deg inn i en BMW M3 så tar du øyeblikkelig poenget. Hvis jeg slenger ut bokstavene STV, vedder jeg på at du tenker V70, familie, tur, hund, IKEA, og kanskje litt traust og kjedelig. Coupé? Hvilke assosiasjoner melder seg? To eller fire seter, tupé, pensjon(?), prostata, trangt, lavt tyngdepunkt, tre-interiør, uaktuell som familiebil etc. Hva med MPV? Bleier, fotballtrening, husbanklån, studielån, billån, lån generelt, praktisk, skyvedør, men ofte kjedelig og full av flekker i setene … Slik kan vi fortsette …

Vakre detaljer som gir et potent uttrykk. VRSen i bakgrunnen blir "snill gutt..."
For bil handler ofte om livsfaser og behov, som skifter etter hvor i livet du er. Men vi med langt fremskredet uhelbredelig kjøresykdom, får en ekstra utfordring når vi skal kombinere bil med «up & go» og tre barnestoler på tvers, eller SUV med kun 163hester og lange fjører … Vi vil jo ha alt det andre også; kjøreglede, respons, kurver, lyd, eksos-stusser, moment, design, X-faktoren, riktig «attityde», noen som snur seg etter oss (av og til i hvert fall…) etc.
Drømme-logo og verdens vakreste speil.
Audi S6 er etter min mening kanskje det nærmeste du kommer den komplette serieproduserte bilen, hvis du er middels, eller alvorlig rammet av uhelbredelig kjøresykdom. Den har selvsagt én hake, og det er prisen. Men hvis du ikke MÅ ha ny, kan du nå spare over 500.000 kr på å kjøpe en fra 2013 med kun 40.000 km. Men poenget er, hvis du har råd, passer bilen til absolutt alle formål, alle livets faser, og den kan så godt som eliminere alle symptomer hos en kamerat med svært alvorlig uhelbredelig kjøresykdom. S6 beviser langt på vei at det går an å ha et velfungerende liv, selv for de hardest rammede, og det rapporteres faktisk om at sengeliggende og pleietrengende har kommet seg tilbake på bena, og kan i mange tilfeller leve helt normale liv, takket være denne magiske medisin-sprøyten fra Audi.


Rett på trynet
La oss med en gang plassere dette muskedunderet av en bil: Audi, bygget på A6, men med 8 sylindrer på til sammen fire liter. Disse fylles med bensin, og puster ved hjelp av to turboer. Dette gir 420 hestekrefter som fordeles 40/60 fremme og bak. Den har fire eksosrør og verdens vakreste sidespeil i noe som ligner på magnesium. Utseendemessig; en svært diskret stylet Audi A6.
Hvorfor ikke dra den helt ut, og gå for RS6, storebroren med 560 hester? Nei, da er jeg redd du har misforstått. For det første er den mye dyrere, og for det andre kan du ikke lengre gjemme deg i mengden. I tillegg vil den provosere deg, slik at du en dag sprekker, og da kan den rett og slett gi deg en rett på trynet, om du ikke er på hugget. RS6 er for personer som er «oppgitt» av samfunnet, og hvor svært høye doser av Newtonmeter og hestekrefter er avgjørende for å sikre dem livskvalitet og tilnærmede normale liv.
Et vakkert instrumentbord med alt du trenger. I tillegg har du head-up display i frontruten med fart og fartsgrense.

S6 er snill og sivilisert den da? Nei, den går til hundre på 4,7 og spiser veien som en gepard. Det er kun fire tideler bak lillebror RS3, som er en "bad fodder mokker". Men det er ikke den samme dramatikken. Det smeller ikke i potter, eller lugger i overføringer. Det liksom bare skjer. Åtteren jobber fullstendig uanfektet, og hvis du bare vil ha en moderat akselerasjon på ca. seks sekunder, så trenger du bare å gi den litt mat, så vips, er du i farta. Vil du kjøre økonomisk, kobler den ut halvparten av hullene når du slipper opp. Smart.


S6en hadde keramiske bremseskiver (ekstrautstyr). Ikke mange som følger denne fra 0-100-0!
Lyskryssdueller
S6 kan lastes til ripa for en fjelltur. Barneseter, ingen problem. Skiboks,- kom igjen. Kolonnekjøring,-bring it on, her er Quattro. Kurvekjøring,- bare å mate på, sportsunderstell og lavprofil på 20 tommers felg … Lyskryss-dueller, vel, statistisk sett skal den vinne i 9 av 10 tilfeller. Komfort, - finnes ikke maken. Forbruk,- du bestemmer, men ingen problem å kjøre den på 0,9. Jeg greide det, da greier du det også. Og så er den så ubeskrivelig vakker ... S6 er selvsagt heldig som har Audi A6 som utgangspunkt, - kanskje en av tidenes fineste stasjonsvogner. Da er det jo rimelig enkelt å legge på litt ekstra hjul, litt potter og rør. Kule seter med verdens beste komfort, og innstillingsmuligheter på høyde med tannlegestolen til Opitz, matcher de aller beste. Og du... denne snur én og annen seg etter, og det er mer enn godt nok for meg... Og gir du gass, så snur alle seg. Du bestemmer.




Jeg har tidligere sammenlignet A6 3,0 TDI 313 med S6, av den enkle grunn at prestajonstallene er ganske like. Joda, da også får du en rimelig komplett bil, men du får ikke V8er, og du får heller ikke det legendariske S-merket på koffert-lokket.


Ikke mange som har lagt merke til de flotte design-detaljene. Fartsstriper a la 2013...

Er du en miljøversting med denne? Nei, selvsagt ikke. På prøveturen vår i Øygarden fredags kvelden, ble det igjen faklet naturgass fra anlegget på Kollsnes. Halve Øygarden var badet i et flott oransje lys fra flammene. Jeg antar du tar poenget. Sannsynligvis like mye CO2 som alle elbileierne i Hordaland sparer miljøet for i løpet av et par måneder, ble sluppet ut i løpet av noen få kveldstimer... Vi kjørte med god samvittighet. Det er alltid noen som er verre, og så er det alltid noen som er myyyye verre. 

"En med alt"
For meg er S6 kanskje det nærmeste du kommer «en med alt». Og følelsesmessig blir det vanskelig å beskrive hva som skjer. Du får egentlig lyst til å bruke ordet «mett», fordi alle behovene langt på vei er tilfredsstilt. Samtidig blir det feil, for du vil øyeblikkelig tilbake på veien, høre lyden av åtteren, kjenne på kraften og rett og slett ta inn følelsen av at du kanskje har verdens beste og mest komplette bil stående på tunet. Ordet og følelsen jeg leter etter er Sali6.

Nok en gang, Tusen takk for turen Christer hos Møller bil på Minde.


Synonymer for ordet salig: animert, begeistret, blid, ellevill (av fryd), fornøyd, frydefull, glad, gledesstrålende, henrykt, i godlag, i godt humør, lett om hjertet, lett til sinns, lykkelig, lykksalig, lystig, munter, oppstemt, positiv, sjeleglad, smilende, sorgfri, sorgløs, tilfreds, ubekymret

Kilde: ordetbetyr.com. Norske synonymer og uttrykk



Foto: Pål Samuelsson





























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar