Første mann utpå marken ropte høyt og tydelig:
-Kaptein, først i alt, Kenny Dalglish! -Faen, Knut`n er alltid først. Der røk alle muligheter til å ta frispark og straffespark. Men også muligheten til å kunne titulere seg med Liverpool-legendens navn ut over hele ettermiddagen og kvelden, helt til solen gikk ned vest for marken, bak bensinstasjonen på Straume.
Av Pål Samuelsson
Først, rett på sak: Mercedes AMG E63 S. 4 liter, 612 hester, 850 på momentnøkkelen og 0-100 på 3,4 sekunder. Som om ikke AMG E63 er «ille» nok, er dette en «S-versjon», hvilket innebærer 49 hester og 100 Nm ekstra, og ett tidels sekund (!) rasker til 100 i fht den «vanlige» E63en. Den er offisiell legebil under Formel 1-løpene, den tituleres «verdens raskeste stasjonsvogn», og den er en sint fodder mokker, hvis du vil. Og hadde den vært fra 1982, sikkert sammenlignbar med selveste Kenny Dalglish. I dag, vanskelig å si, kanskje en Braut Håland …?
OK, hovedpersonen presentert. For orden skyld, produsert i 2018 og til salgs hos Dovre bil på Kokstad, om du skulle få lyst på. Det er ikke sikkert feriepengene strekker til, selv om det ikke blir utenlandstur på deg i sommer. Det er litt som monopol på 80-tallet; -selv om du passerer start og mottar 2.000 kr, så kommer du liksom ikke helt i mål … Men norgesferie i en slik, ville for meg vært 100 ganger bedre enn 14 dager på Magaluf. Den saken er grei.
Catch 22
Jeg har vel sagt det noen ganger før; men hvis du skulle være så heldig å måtte velge mellom BMW M5, Audi RS6 og Mercedes E63 AMG, ville du neppe klart å gjøre et dårlig valg. Rett og slett fordi alle er rasende gode biler i samme segment. I min verden handler dette kun om følelser.
Vognen er helt nydelig, men styling-messig kanskje noe mer diskré og nedtonet enn f.eks. Audi RS6. Her er det øyet som ser. Mine øyner liker den noe reserverte holdningen, uten at man på noe måte står med hatten i hånden, hvis du skjønner. Uansett, alle som har sett Mr. Hamilton kjøre AMGer på bane, forstår at det er ikke bilen som er begrensningen her. Det er dessverre du og jeg.
Mr. Bean
Oppstarten er magi og helsebot. Tenk å våkne om morgenen å plutselig komme på at du eier en AMG 63. Du hadde stått på gulvet som en spent fjær, og gledet deg helt vilt til å få trykke på startknappen hver eneste dag. Som å se Mr. Bean våkne på julaften. Jeg hadde vært Kenny Dalglish, hver eneste dag.
Åtteren gir fra seg et lite brøl i det du slipper start-knappen, før den legger seg lydig ned ved foten, med lett logrende hale, mens den venter utålmodig på neste ordre.
Au My Good
Mercedes kunne utmerket ha brukt bokstavene E63 LOL, WTF(!) eller E63 ROFLMAO på bakluken, men for kjennere sier de tre bokstavene AMG mye av det samme. Poenget, hvis du ikke fikk det med deg, er at denne bilen er noe av det drøyeste, i hele verden, du kan klemme inn i båsen «familiebil», for ikke å snakke om «stasjonsvogn». For tenk deg hvilken norgesferie du kunne fått. Alt du ville ha med deg, hadde du fått plass til. Skiboks på taket med fiskestenger og telt hadde kun pyntet opp. Bobiler? De hadde ikke sett deg hverken komme eller dra. Lange etapper? Du ville uansett vært furten når du kom frem, for du ville garantert kjørt lengre. Setene er tross alt produsert i Lykkeland.
Hvorfor er ikke konseptet «Norgesferie i en bagasje-racer» skapt …? Jeg ville lett brukt (store) deler av mitt feriebudsjett på det. Kan hende den vanlige reiseforsikringen hadde blitt litt knapp, - jeg ser den. Uansett, det må da være et marked for det i år …: -Norge, et langstrakt land og mye å se, hvorfor ikke leie en AMG😊
Den følelsen …
Det som er selve identiteten til AMG er maskinen, eller ingeniørkunsten bak. Det begynte i 1967 med ingeniørene Aufrecht og Melcher på stedet Großaspach. Forbokstavene utgjør navnet, og noen av dere kan nå se for dere «The red pig», den røde SELen, med vertikale hovedlykter og feite dekk. Aldeles nydelig.
Tidligere var det store volum (6,2 liter, men angitt som 6,3), med naturlige lunger (dog med noen innslag av kompressorer og turbo). Nå er det mindre volum, og intet mindre enn to turboladere. I tillegg er det gjort forbedringer på nedkjøling av ladeluften. Dette betyr nesten 200 hester mer enn de «gamle» volum-maskinene, uten turboer. Uansett, når alt kommer til stykke, handler det kun om to ting for meg; lyd og fysikk. Her er det seks på begge terningene.
Sugemerker
Du blir satt ut med kun 3,4 sekunder til 100. Det er motorsykkel-tall. Men her flytter du samtidig telt, soveposer, fiskestenger, kjølebokser, liggeunderlag, unger, fotballnett, klessnorer, hengekøyer, ja hele teltleiren. For dette er ikke en liten stasjonsvogn. Dette er en av de aller største på markedet. Denne er svææær, men oppleves likevel som kompakt. Med trekk på alle fire lager den neste sugemerker i asfalten. Denne slipper ikke taket. Klarer du det, er du gal.
Ikke gå glipp av noe ...
I bordet kan du stille inn maskin, understell, styring, eksos og girkasse akkurat slik du vil. Der rattet peker, der går det. Ultra presist, og egentlig uten den store dramatikken. Joda, det snerrer og smeller i eksosen ved girskift opp og ned, men jeg anbefaler likevel å ha et lite glis på vinduet, slik at du ikke går glipp av noe. Lyden er ubeskrivelig deilig, også på lave turtall.
Kanskje, hvis det hadde vært biler og ikke fotball, kunne jeg kommet på å si de magiske ordene først, på marken bak bensinstasjonen. Knut´n hadde alle fotball-kortene. Han sov tross alt i Liverpool-drakten. Knut`n var fotball-gal … Jeg hadde alle bil-kortene, en stabel med bilblader på nattbordet. Jeg var bil-gal. I dag ville jeg nok ropt ut: -Kaptein, først i alt, Mercedes E63 AMG S.
God norgesferie, uansett hva du måtte kjøre med😊
Takk for turen, Christer & Dovre Bil på Kokstad.
Pål, du skulle vert biljournalist :-)
SvarSlettAngående at det er smak og behag om du velger M5, RS6 eller denne så forteller de lærde at dette (E63) i bunn og grunn er en standard Mercedes med til de grader oppjasset motor. Så klart er understell og annet også jasset opp, men ikke totalt ombygget versjon slik som RS6 som kan bli en pain in the ass når garantien går ut med delepriser på størrelse med ett BNP, så sikle sikle :-) MVH Bjørn Tore
Takk Bjørn T.
SvarSlettGodt poeng. Vil nok tro at E63-deler også koster en fot og en arm. Uansett,- neppe et problem for de som handler bil i denne divisjonen. En STOR lykkepille😁