- ”Aldri mer Ford.. ”
- ”Hadde du hengt en Ford opp på veggen, eller plassert den på en sokkel er jeg sikker på at den ville ramlet ned. Slik er det bare med tingenes iboende faenskap”.
- ”For meg kan det å vaske en Ford likestilles med å vaske svette føtter…”
Dette er noe av den eder og galle jeg har lirt av meg på denne bloggen når Ford har blitt skildret. Dette fra vårt smertefulle bekjentskap med en mandagsbil fra 1995, en Ford Scorpio.
Etter å ha gitt den nye Mondeoen en ny sjanse, og faktisk blitt positivt overrasket både hva angår egenskaper og designutvikling, ble jeg nysgjerrig på den store MPVen, Galaxy. Etter å ha kjørt den nye Sharan med DSG i highline-utførelse på forsommeren, måtte jeg ha et sammenligningsgrunnlag, en referanse. VW Sharan, Seat Alahambra og Ford Galaxy delte som kjent plattformer fra slutten av nittitalet og frem til modellene gikk ut for få år siden. Dette var ikke særlig godt anerkjente biler, og mange feil og mangler ble avdekket av fortvilte eiere. Nå stiller Sharan og Galaxy opp på selvstendig grunnlag, (med unntak av Fords motorsamarbeid med PSA).
Fortsatt litt for traust, og en takprofil som stjeler plass fra de bakerste. |
VW Sharan opplevdes som meget lettkjørt, og mindre enn sine faktiske mål. Prøveeksemplaret var derimot ikke utstyrt med sportspakke, og var derfor litt myk og traust i oppsettet. I tillegg var den ikke særlig sexy i linjeføringene, men heller platt og kjedelig for å være Volkswagens nye MPV-vin. Jeg hadde forhåpninger til skyvedørsløsningen, men noe redusert lysåpning i åpen stilling tok litt av glansen vekk. Men jeg ser ikke vekk fra at skyvedørene nok kan redde dagen (og skjermen til Hansen) når ungene skal raskt ut av bilen på fergen mellom Lavik og Oppedal… Prisen var også rimelig stiv på folkevognen. 476.000 for Highline, og det før du har begynt å krysse for vinterdekk og sportspakker… Altså kjapt 550.000 når satnav, ryggekamera, felger og hengerfeste med mer er på plass.
Et "amerikansk" kjøleskap? |
I min søken etter MPV for familien, som kunne gi meg best mulig kompromisser i fht praktiske løsninger på den ene siden, og kjøreglede og utseende på den andre, kom jeg over tallrike biltester av dette utskjelte bilmerket fra en annen galakse. I alt tre biltester leste jeg, og ikke en alvorlig kritisk setning var skrevet. Selvsagt var det firere og femmere på terningene også, men konklusjonene var overveldende, og dette var dieselen med 140 hester i ”trend” eller ”family” versjon, altså forholdsvis rimelige utgaver.
Fresh og tøff på 18 tommere. |
Jeg ringte min lokale Ford-forhandler og ville bestille prøvekjøring, men noe Galaxy hadde de ikke. Til det var bilen alt for dyr til å ha ”stående”… Underlig tenkte jeg, men kanskje de har hos Ford i Bergen da, repliserte jeg…? Nei, selgeren trodde ikke det… Jeg er ingen selger og kan ikke så mye om salg og markedsføring, men dette var litt underlig, tenkte jeg. For er det ikke smart å vise frem, for ikke å si låne bort, ett eksemplar i ny og ne, for å oppnå ett og annet salg…? Jeg fant derimot et flott eksemplar hos Automegler1 på Kokstad. De ville både vise frem, låne bort og mer enn gjerne selge. En sort titanium-versjon fra 2011 med litt ekstra pepper, altså 163 hester, og 20 Nm mer en lillebroren med 140 gamp.
For oss er plass og 7 seter avgjørende. 4wd er ikke et must, men fleksibiliteten en MPV kan gi er gull. Og dersom dette kan kombineres med litt ekstra pepper og kjøreegenskaper kan far bli tilfreds. Bilen må i tillegg kunne trekke vogn, samt ha rett utstyr. Denne trekker 1800 kg og leverer 340 NM fra lave turtall.
235/45 18 gir bra grep og egenskaper. |
Skreddersøm oppnår en ikke med mindre en bestiller fabrikkny bil, så noen hull og mangler vil der alltid være med en 8 mnd gammel bil. Men du verden så fort dette ble glemt. For det som bakfra ligner et amerikansk kjøleskap sjokkerte da vi tok turen ut på veien. For vel er doningen lang, bred og høy, men maken til lettkjørt bil har jeg sjelden kjørt. Selv med lange slake trekantvinduer ned mot dashbordet, som for øvrig er på størrelse med Nidarosdomen, føltes dette som en knubben stasjonsvogn. Med et chassi som opplevdes stivere og lavere en Sharans, og med 235 på 18` felger tangerte dette til ”sportslig”. Med 163 hester vant jeg også et par lyskryssdueller, noe som gir far et lite plaster på MPV-såret. Giret er om mulig bedre enn på siste Mondeo, og sklir lett og elegant ”over kanten” til neste stasjon. Ultra presis og behagelig kasse. Det 6. giret gav turtall faktisk under 1.500-merket i 80 km/t , og blir nok ikke utslitt med det første. Her er det mulig å presse forbruket ned under 0,5 på turkjøring. Og det er imponerende med en bil som har tillatt totalvekt på mer en 2,5 tonn(!)
Designmessig er dette et lite lysår freshere en Sharan, samtidig som den har beholdt jordledningen i motsetning til de franske ”gullfiskbollene” fra PSA.
Ny holder Forden Sharan-prisklasse, selvsagt avhengig av modell og utstyrsnivå. Vår kandidat har en nybilpris på ca 550.000 med levert utstyr som ryggekamera, satnav, parkeringsassistanse, 18 tommere, lyspakke, blåtann, med mer. Men kun 8 måneder senere har den rast fra seg 70-80.000 og vi nærmer oss 450.000 for en tilnærmet ny storbil med fortreffelige egenskaper som verdsettes av både store og små familiemedlemmer.
En svunnen tid vender tilbake, nå med enda mer plass. Vi gleder oss til sommeren! |
Ungenes reaksjon var ekstatisk. Opp og ned med seterygger, plutselig på 2. rad, så på 3. Overrasket over høyde og utsikt, og alle de gode minnene fra Touranen vi var stolte eiere av i nesten 5 år kom tilbake. -Tenk om vi kunne kjøpt denne pappa… Dette er en fullverdig 7 seter. S-max, Touran, Verso og Qashqai er ikke det. Disse har ”pluss 2-løsninger”, noe som betyr 5 voksne og to barn. Galaxy, Sharan og Voyager-segmentet har derimot lengder i storbilklassen, noe som gir benplass og bagasjeplass, selv med 7 personer om bord.
Her var det rett og slett godt å sitte, og godt å være. Høy "gadgets-faktor"... |
Hva fikk Pål til å snu? Ja for du har sikkert tatt tegningen… Vi kjøpte Forden. Vel var Scorpioen tragisk og traumatisk tilbake i 2001. Men den var også en mandagsbil uten sidestykke. Og med kun 6 mnd. bruktbilgaranti var vi akterutseilte da feilene begynte å dukke opp. Bilen var også skamkjørt av forrige eier, og hadde levd 6 harde år før vi overtok på 80.000 km . Når sant skal sies hadde vi minst like mye feil og mangler med vår omtalte Touran. Dette har vi ikke sett like tungt tilbake på, da garantier tok hånd om utbedringer og regninger. På 5 år var folkevognen inne på ikke mindre enn 6 garantireparasjoner. To av dem omhandlet rust på bakluken (!), to var defekt cruisekontroll, to defekte støtdempere foran, og et defekt lydsenter i bilens dashbord. Stakkars oss dersom vi måtte ha betalt dette av egen lomme… Mange har også sverget på ”aldri mer Mercedes” etter å ha kjøpt E-klasse i 1998-2002 og fått rusthelvete med på kjøpet.
Et hav av plass og muligheter. Til sommeren blir det også på med camingvognen. |
Nå tilbys vi 5 års garanti fra første registreringsdato. Glaxyens kjørelengde er 19.000 km , og det både lukter nytt og ser nytt ut.
Vi vil savne "svensken", men de som overtar får en knallbil med mye glede! |
Men jeg må likevel innrømmer (LITT SMÅFLAU OG YDMYK) at det har vært interessant å være med på en reise fra å være i ”aldri i livet-modus” til å bli ”frelst”. En klassisk holdningsendring, bygget på innhenting av informasjon, via div. prøvekjøringer, referansesjekker, lesing av utallige tester, samt en god del mental trening…(!).
Hvorfor i all verden selges det ikke flere MPVer undrer jeg. Mange har apeal, mange fabrikanter leverer også med litt ekstra pepper. I dag får du bl.a Galaxy med 200 hester og aks ned på 8-tallet. Ungene digger høyden og fleksibiliteten disse bilene gir. Venner kan med ett bli med på Kvamskogen, og tre barneseter i bredden er ikke lengre en utfordring. Hvorfor uteblir flere av bilprodusentene i MPV-segmentet? Saab, Volvo og BMW er eksempler på fabrikanter som taper markedsandeler hver dag så lenge de ikke presenterer egne modeller. Hva er problemet? De har alle storbilplattformer og motorer som ville fungert utmerket…
Hovmod står alltid for fall… Denne gangen var det min tur. Kanskje det nå også kan bli fred i Midtøsten? For etter dette er alt mulig!
Hele familien falt pladask for denne bilen. I helgen var vi på testtur til Haugesund. Det føltes rett hele veien... |
Pål har kjøpt Ford…
Foto: Pål Samuelsson
Foto: Pål Samuelsson
"Nei no står ikkje verden te påske!"
SvarSlettGrattis med ny Ford. Det skal bli spennende å følge dette eierskapet i årene fremover. Så får vi se hva som inntreffer først; Fred i Midt-Østen eller fred i Ford-bilholdet.
Hilsen onkel Aia
Ja, dette blir spennende, men en liten sikring er tatt ut i form av 5 års nybilgaranti fra første års reg. dato. Jeg har allerede satt (alle) pengene på Forden...
SvarSlettPål