av Pål Samuelsson
Liker du Pink Floyd, eller kanskje du har andre musikalske favoritter? Musikk gir assosiasjoner til store og små hendelser i livet ditt. Noen låter tar du med deg gjennom hele livsløpet, og du spiller dem igjen og igjen. Andre låter glir nærmest umerkbart forbi, men du kjenner dem likevel igjen når du møter dem langs «veien», ikke helt ulikt biler.
Lørdag 6. oktober 2012 kjørte jeg forrige generasjon Ford Focus RS. Du kan gjenoppleve den fantastiske turen ved å lese «Dundersalt og Chilipepper» fra 2012 på denne bloggen. Noen få ganger får du bare den intense følelsen av å ville kjøpe og eie, ta bilen helt inn i din innerste favn og bare kose med den. Ford Focus RS var en slik bil, og er fortsatt på min topp 5 liste av alle bilene jeg har kjørt.
Nå har Ford gjort det igjen. Med utgangspunkt i fru Hansens nye Focus, har de skrudd den i fillebiter og skapt et monster som må ha gitt rystelser langt inn i andre tyske mer eller mindre velrenommerte styrerom. Hva blir det neste, og hvordan i all verden skal Ford klare å toppe et slikt «psyko» bilkonsept ved neste korsvei …?
Skreddersøm
Vi tar ikke Ford motorsport-historien her. Og hvis jeg skriver ordet Cosworth, så burde det være nok til å sette deg i rett modus. Ford har kanskje verdens beste motorsport-team, og alle disse bil-nerdene har bidratt i prosessen med å skape denne ur-sinte vulkanen. Den er selvsagt ikke en ombygd Focus fra den vanlige produksjonslinjen til Ford. Dette er skreddersøm sydd med de dyreste og mest avanserte Singer-symaskinene, med materialer klippet ut fra de øverste delehyllene, og utviklet av de flinkeste ingeniørene. De som bygget Lego til de var over 30, fordi de likte å leke. Og de leker enda, men fortsatt med kun to Focus-områder(!); Ytelse og prestasjon.
Det enkle er ofte det beste, men for at sjåføren skal få denne følelsen i dag, med all verdens teknologi og kjøreassistenter, ligger det ikke rent lite utviklingsarbeid bak. To år, for å være presis. For denne bilen kan du kjøre akkurat slik fru Hansen kjører sin til og fra bingoen. Sivilisert og rolig. Men det er også en bil du kan ta med deg på Rudskogen og kjøre flettene av absolutt alle andre som møter opp på banen den dagen. Ja, til og med fru Hansen kunne blitt rasket litt over hadde vi sluppet henne løs på en racerbane. For hun hadde faktisk klart seg overraskende bra hadde hun byttet ut strikketøyet med RS-rattet. Så enkelt fremstår all teknologien for sluttbrukeren, som det så fint heter i dag.
Sinnsro og saue-stir
Det jeg likte aller best med den forrige, var uten tvil lyden fra den velkjente blodtrimmede Volvo-femmeren. Nå har den én sylinder mindre, et par desiliter redusert volum, så spenningen var på «straffespark-konkurranse-nivå», når startknappen skulle masseres for første gang. Den starter med et aldri så lite brak. Den gamle var med ett borte ett lite øyeblikk. Rør og potter er akkurat slik du alltid har drømt om, punktum. Lyden er om mulig enda råere enn forgjengeren. Dyp brumlerøst på lav, tiltagende turbohvining på midten og hysteriske basuner med en fantastisk klang mot toppen. Hvordan er det mulig...?
Innvendig er den sivilisert. Du sitter fortsatt på verdens beste "flattbrød" uten særlige innstillings-muligheter. Men slik er det i den kompromissløse raceing-verden. Mer enn godt nok, og jeg fant min perfekte sittestilling i den samme deilige bjørneklemmen som sist. Alt sammen fra stol-geniene hos Recaro. Rattet er verdt en doktorgradsavhandling i estetikk eller kunsthistorie, eller kanskje noe mer innen fagfeltet psykologiske avspenningsprosesser. Snakk om at kirkerommet gir sinnsro og muligheter for avspenning og refleksjon. Men bak rattet i nye Focus RS sendes du rett i «nothing boxen» og saue-stiren vil ingen ende ta. Jeg ble «vekket» av at det dryppet sikkel ned fra den ene munnviken.
Skrujern og skiftenøkler
Se hvordan den nå ser ut i all sin prakt, med spoilere og defusere fra gulv til tak. Lav, bred og skikkelig forbanna. Uansett hvor pro-Audi, Mercedes eller BMW du måtte være, må du bare ta jobben og krype helt inntil Ford-korset og innrømme at dette lukter det svidd av. Den sender både den ene og den andre motorsport-designeren tilbake til leire-modellene sine for å kvesse både ostehøvler og skalpeller. Hva skal de nå finne på …?
Dette er Pink Floyds «Shine on you crazy diamond» oversatt til “bilsk”. Pink Floyd-låten sender deg innom hele følelsesregisteret, tar deg opp og ned i tempo og intensitet, byr på Pink Floyds
kanskje beste samspill og arrangementer gjennom alle tider, har de deiligste gitarsoloer, - og så tar den aldri slutt. Hvordan klarer en bilprodusent å gi oss bil-nerder slike assosiasjoner ved å bruke skrujern og skiftenøkler? Kanskje ikke verdens beste eksempel på verktøy i denne sammenhengen, men når teknologien klarer å koble ut «girkassen» til ditt rasjonelle tankesenter, for samtidig å koble inn drivakslene til følelsessenteret ditt, da er jo bilen så godt som ferdig solgt … Og hva het albumet nå igjen? «Delicate Sound of Thunder», - Kunne vel ikke passet bedre …
Revesaksen
For ingen må påstå at de har kjøpt, eller kommer til å kjøpe nye Ford Focus RS med hjernen. Ikke misforstå, det er på ingen måte et dumt kjøp. Snarere tvert imot kanskje klassens desidert beste, måler en ytelser og prestasjoner mot kroner og øre. Nei, dette er en bil du kjøper med hele ditt store bankende bilhjertet, uten egentlig å sjekke om du har brukt for den, har råd til den (!) eller har plass til den … For alle synsinntrykkene, luktene, lydene og ikke minst trykket gjennom korsryggen og mot sidestoppene i Recaro-stolene sender deg rett i revesaksen. Her blir du sittende fast sammen med en rekke andre «bil-junkier» som alle har helt spesielle nøkkelringer med logoer fra AMG, RS, M, GTR, R osv., osv. Det finnes verre revesakser å sitte fast i, for å si det sånn …
På veien blir det igjen litt religiøst, det hele. Følelsene som strømmer gjennom deg er vanskelig å stoppe, vanskelig å analysere. Det er så utrolig mange emosjonelle sammenkoblinger som finner sted der oppe at det gnistrer og brenner. Ikke bare i hodet. Nå er beina også blitt litt «løyen». Selv om utropsprisen starter på 710.000, og jeg kjenner på dette ansvaret, så er det ikke adrenalin som strømmer gjennom leggene. Det er som om jeg har trent en hel sommer på 100-meteren med en 25 kilos sekk på ryggen, og nå endelig har lagt den fra meg. Jeg føler meg rett og slett som Usain Bolt. Slik du gjorde da du som barn var nyklippet og spurtet naken gjennom huset for å teste den nye «toppfarten» (alle gjorde vel det …?) De trange normale luftveiene mine er byttet ut med store åpne spiro-rør, blodårene ligger i tykke lag utenpå huden og muskulaturen i lårene er oppsvulmet mettet med oksygen. Jeg er blitt i ett med bilen. Slik føles det å kjøre den nye Ford Focus RS.
"Orntli" racerbil
350 hester og 440 Nm gir 0 – 100 på 4,7 med manuell girkasse(!). Det er ca. like lang tid som du bruker på å reise deg opp av stolen en fredags kveld. Pris- og ytelsesmessig er det naturlig å sammenligne dette med Golf R og Audi S3 (300 hk), altså ca. 15 % mer effekt enn to av hovedkonkurrentene. Til sammenligning bruker S3 4,8 til hundre med automat, og 5,2 med manuell. Selv om det er et lite stykke opp til Audi RS3 med 3,9 til hundre med sine 369 hester, sparer en likevel noen hundre tusen på å velge Forden når nødvendig ekstrautstyr er på plass. Hovedforskjellen i disse prestasjonstallene ligger nok i Audis lynraske automat, og at Ford velger å være tro mot manuelle girbokser i sitt RS-program. Toppfarten til Forden er 266 km/t, et lett tall å huske for oss som lagrer slike data i «nothing boxen».
Så er det dette med kjøreprogrammer. Intet mindre enn fire: Normal, sport, bane og drift(!). De to siste forsøkte jeg ikke. Utkobling av sperrer og antispinn etc. skremmer meg på våte vestlandsveier. Men sport trykte jeg på. Du merker at bilen forandrer seg mellom hendene på deg. Den blir stivere, rattet blir tyngre og lyden fra eksosen mer markant. Hos Ford motorsport skal det være manuell giring og litt jobbing når du kjører kurver. Det oppleves som ekte, og det føles til tider som en Ferrari 360 Modena. Rett og slett "orntli" racerbil...
Sports- BH
Den aller største forbedringen, sett bort fra at den nye nå har firehjulstrekk, er at den kjører med samme fjæringskomfort som Focus ST under normale forhold. Den gamle var etter min mening alt for stiv til «hverdags». Å beskrive den nye som ren nytelse i forhold er å strekke demperne vel langt, men denne går an å bruke til alle formål. Er du kvinne vil jeg likevel anbefale at du tar på deg en sports-BH, for her er det ikke bare understellet som beveger seg hvis du skjønner... Noe av det kan du tilskrive Samferdselsministeren og dårlig vei... Personlig digger jeg direkte tilbakemeldinger, og her er det ikke noe snikk-snakk. Men hvis du virkelig vil stramme opp, - ikke fortvil; ved å velge «sport-modus» blir den 40 % stivere, og klar for kurver og «slicks». Da er det ingen vei utenom seletøy type sport for alt som ikke henger skikkelig fast. For mange gjør det heller ingenting at den nå kommer med fire dører. Enda et mot-argument mindre fra mor.
Noe å trekke her da? Nei, ingen verdens ting … Noen har sutret om at midtkonsollen er rotete og skjermen for liten, men ærlig talt; Sett deg inn i cockpit på en Boing 737, så skal jeg vise deg «rotete» og «små skjermer». Men det fungerer, og takk og pris for det … Alt er intuitivt og greit. Ingenting er vanskelig. Jeg tror forresten ingen i målgruppen til denne bilen trenger å slå opp i instruksjonsboken for å finne ut hvordan dette virker. Det har vel aldri skjedd.
Liker du Pink Floyd, eller kanskje du har andre musikalske favoritter? Musikk gir assosiasjoner til store og små hendelser i livet ditt. Noen låter tar du med deg gjennom hele livsløpet, og du spiller dem igjen og igjen. Andre låter glir nærmest umerkbart forbi, men du kjenner dem likevel igjen når du møter dem langs «veien», ikke helt ulikt biler.
Lørdag 6. oktober 2012 kjørte jeg forrige generasjon Ford Focus RS. Du kan gjenoppleve den fantastiske turen ved å lese «Dundersalt og Chilipepper» fra 2012 på denne bloggen. Noen få ganger får du bare den intense følelsen av å ville kjøpe og eie, ta bilen helt inn i din innerste favn og bare kose med den. Ford Focus RS var en slik bil, og er fortsatt på min topp 5 liste av alle bilene jeg har kjørt.
Ganske grovt... |
Skreddersøm
Vi tar ikke Ford motorsport-historien her. Og hvis jeg skriver ordet Cosworth, så burde det være nok til å sette deg i rett modus. Ford har kanskje verdens beste motorsport-team, og alle disse bil-nerdene har bidratt i prosessen med å skape denne ur-sinte vulkanen. Den er selvsagt ikke en ombygd Focus fra den vanlige produksjonslinjen til Ford. Dette er skreddersøm sydd med de dyreste og mest avanserte Singer-symaskinene, med materialer klippet ut fra de øverste delehyllene, og utviklet av de flinkeste ingeniørene. De som bygget Lego til de var over 30, fordi de likte å leke. Og de leker enda, men fortsatt med kun to Focus-områder(!); Ytelse og prestasjon.
Arven... |
Det enkle er ofte det beste, men for at sjåføren skal få denne følelsen i dag, med all verdens teknologi og kjøreassistenter, ligger det ikke rent lite utviklingsarbeid bak. To år, for å være presis. For denne bilen kan du kjøre akkurat slik fru Hansen kjører sin til og fra bingoen. Sivilisert og rolig. Men det er også en bil du kan ta med deg på Rudskogen og kjøre flettene av absolutt alle andre som møter opp på banen den dagen. Ja, til og med fru Hansen kunne blitt rasket litt over hadde vi sluppet henne løs på en racerbane. For hun hadde faktisk klart seg overraskende bra hadde hun byttet ut strikketøyet med RS-rattet. Så enkelt fremstår all teknologien for sluttbrukeren, som det så fint heter i dag.
Sinnsro og saue-stir
Det jeg likte aller best med den forrige, var uten tvil lyden fra den velkjente blodtrimmede Volvo-femmeren. Nå har den én sylinder mindre, et par desiliter redusert volum, så spenningen var på «straffespark-konkurranse-nivå», når startknappen skulle masseres for første gang. Den starter med et aldri så lite brak. Den gamle var med ett borte ett lite øyeblikk. Rør og potter er akkurat slik du alltid har drømt om, punktum. Lyden er om mulig enda råere enn forgjengeren. Dyp brumlerøst på lav, tiltagende turbohvining på midten og hysteriske basuner med en fantastisk klang mot toppen. Hvordan er det mulig...?
Den trenger kjøling,-mye kjøling. |
Innvendig er den sivilisert. Du sitter fortsatt på verdens beste "flattbrød" uten særlige innstillings-muligheter. Men slik er det i den kompromissløse raceing-verden. Mer enn godt nok, og jeg fant min perfekte sittestilling i den samme deilige bjørneklemmen som sist. Alt sammen fra stol-geniene hos Recaro. Rattet er verdt en doktorgradsavhandling i estetikk eller kunsthistorie, eller kanskje noe mer innen fagfeltet psykologiske avspenningsprosesser. Snakk om at kirkerommet gir sinnsro og muligheter for avspenning og refleksjon. Men bak rattet i nye Focus RS sendes du rett i «nothing boxen» og saue-stiren vil ingen ende ta. Jeg ble «vekket» av at det dryppet sikkel ned fra den ene munnviken.
Perfekt stylet. |
Skrujern og skiftenøkler
Se hvordan den nå ser ut i all sin prakt, med spoilere og defusere fra gulv til tak. Lav, bred og skikkelig forbanna. Uansett hvor pro-Audi, Mercedes eller BMW du måtte være, må du bare ta jobben og krype helt inntil Ford-korset og innrømme at dette lukter det svidd av. Den sender både den ene og den andre motorsport-designeren tilbake til leire-modellene sine for å kvesse både ostehøvler og skalpeller. Hva skal de nå finne på …?
Dette er Pink Floyds «Shine on you crazy diamond» oversatt til “bilsk”. Pink Floyd-låten sender deg innom hele følelsesregisteret, tar deg opp og ned i tempo og intensitet, byr på Pink Floyds
Revesaksen
For ingen må påstå at de har kjøpt, eller kommer til å kjøpe nye Ford Focus RS med hjernen. Ikke misforstå, det er på ingen måte et dumt kjøp. Snarere tvert imot kanskje klassens desidert beste, måler en ytelser og prestasjoner mot kroner og øre. Nei, dette er en bil du kjøper med hele ditt store bankende bilhjertet, uten egentlig å sjekke om du har brukt for den, har råd til den (!) eller har plass til den … For alle synsinntrykkene, luktene, lydene og ikke minst trykket gjennom korsryggen og mot sidestoppene i Recaro-stolene sender deg rett i revesaksen. Her blir du sittende fast sammen med en rekke andre «bil-junkier» som alle har helt spesielle nøkkelringer med logoer fra AMG, RS, M, GTR, R osv., osv. Det finnes verre revesakser å sitte fast i, for å si det sånn …
På veien blir det igjen litt religiøst, det hele. Følelsene som strømmer gjennom deg er vanskelig å stoppe, vanskelig å analysere. Det er så utrolig mange emosjonelle sammenkoblinger som finner sted der oppe at det gnistrer og brenner. Ikke bare i hodet. Nå er beina også blitt litt «løyen». Selv om utropsprisen starter på 710.000, og jeg kjenner på dette ansvaret, så er det ikke adrenalin som strømmer gjennom leggene. Det er som om jeg har trent en hel sommer på 100-meteren med en 25 kilos sekk på ryggen, og nå endelig har lagt den fra meg. Jeg føler meg rett og slett som Usain Bolt. Slik du gjorde da du som barn var nyklippet og spurtet naken gjennom huset for å teste den nye «toppfarten» (alle gjorde vel det …?) De trange normale luftveiene mine er byttet ut med store åpne spiro-rør, blodårene ligger i tykke lag utenpå huden og muskulaturen i lårene er oppsvulmet mettet med oksygen. Jeg er blitt i ett med bilen. Slik føles det å kjøre den nye Ford Focus RS.
"Orntli" racerbil
350 hester og 440 Nm gir 0 – 100 på 4,7 med manuell girkasse(!). Det er ca. like lang tid som du bruker på å reise deg opp av stolen en fredags kveld. Pris- og ytelsesmessig er det naturlig å sammenligne dette med Golf R og Audi S3 (300 hk), altså ca. 15 % mer effekt enn to av hovedkonkurrentene. Til sammenligning bruker S3 4,8 til hundre med automat, og 5,2 med manuell. Selv om det er et lite stykke opp til Audi RS3 med 3,9 til hundre med sine 369 hester, sparer en likevel noen hundre tusen på å velge Forden når nødvendig ekstrautstyr er på plass. Hovedforskjellen i disse prestasjonstallene ligger nok i Audis lynraske automat, og at Ford velger å være tro mot manuelle girbokser i sitt RS-program. Toppfarten til Forden er 266 km/t, et lett tall å huske for oss som lagrer slike data i «nothing boxen».
Så er det dette med kjøreprogrammer. Intet mindre enn fire: Normal, sport, bane og drift(!). De to siste forsøkte jeg ikke. Utkobling av sperrer og antispinn etc. skremmer meg på våte vestlandsveier. Men sport trykte jeg på. Du merker at bilen forandrer seg mellom hendene på deg. Den blir stivere, rattet blir tyngre og lyden fra eksosen mer markant. Hos Ford motorsport skal det være manuell giring og litt jobbing når du kjører kurver. Det oppleves som ekte, og det føles til tider som en Ferrari 360 Modena. Rett og slett "orntli" racerbil...
Ikke akkurat favorittunderlaget... |
Den aller største forbedringen, sett bort fra at den nye nå har firehjulstrekk, er at den kjører med samme fjæringskomfort som Focus ST under normale forhold. Den gamle var etter min mening alt for stiv til «hverdags». Å beskrive den nye som ren nytelse i forhold er å strekke demperne vel langt, men denne går an å bruke til alle formål. Er du kvinne vil jeg likevel anbefale at du tar på deg en sports-BH, for her er det ikke bare understellet som beveger seg hvis du skjønner... Noe av det kan du tilskrive Samferdselsministeren og dårlig vei... Personlig digger jeg direkte tilbakemeldinger, og her er det ikke noe snikk-snakk. Men hvis du virkelig vil stramme opp, - ikke fortvil; ved å velge «sport-modus» blir den 40 % stivere, og klar for kurver og «slicks». Da er det ingen vei utenom seletøy type sport for alt som ikke henger skikkelig fast. For mange gjør det heller ingenting at den nå kommer med fire dører. Enda et mot-argument mindre fra mor.
To RSer med ulikt opphav |
Noe å trekke her da? Nei, ingen verdens ting … Noen har sutret om at midtkonsollen er rotete og skjermen for liten, men ærlig talt; Sett deg inn i cockpit på en Boing 737, så skal jeg vise deg «rotete» og «små skjermer». Men det fungerer, og takk og pris for det … Alt er intuitivt og greit. Ingenting er vanskelig. Jeg tror forresten ingen i målgruppen til denne bilen trenger å slå opp i instruksjonsboken for å finne ut hvordan dette virker. Det har vel aldri skjedd.
Det var med smerte jeg måtte returnere «diamanten» til Ford-butikken etter en hel ettermiddag og en lang kveld limt fast i dens herlige bamseklem. På veien tilbake måtte jeg drive litt mentalhygiene med meg selv. Hvorfor så nedstemt? - Du har akkurat oppnådd din egen bildrøm med kjøp av ny RS, dog en Skoda, men glem ikke hvor oppstemt og fornøyd du var med den i går. Vit heller å sette pris på at det faktisk finnes noe som heter Ford Focus RS i denne fantastiske bilverdenen vår. Gled deg sammen med resten av bilfolket, nerdene, kritikerne og ikke minst Ford selv, som nok en gang har slipt en så fin diamant. Send den videre til neste mann, slik at også han eller hun får oppleve denne «musikken». Så kanskje en vakker dag, krysses våre bilveier
igjen … - Shine on you crazy diamond…
igjen … - Shine on you crazy diamond…
Tusen takk for lånet, Ford Kverneland Bergen
Pål
Noe helt utenom det vanlige... |
Åpent landskap i Øygarden, og bak på RS´n |
Verdier vi ikke ser hver dag... |
Hmmm... Blir ikke vakrere enn dette... |
Ekte glede |
Rotete? Aldri i livet... |
Trolsk og "dampy" på Fanafjellet |
Nydelige stylingsdetaljer i frontspoiler... |
Et godt sted å være... |
Kunst |
Älskar din blogg! pål fortsätt så den är kul och rolig att följa varje morgon till morgonkaffet.
SvarSlettInnrømmer glatt at jeg lar meg imponerere. Flott post !
SvarSlett