lørdag 22. september 2012

SAME SHIT, NEW WRAPPING?

Volvo har etter mitt syn levd farlig ganske lenge i et marked preget av innovasjon og raske behovsendringer hos stadig mer kresne og målbevisste kunder. La meg forklare hvorfor jeg mener Volvo fort kunne lidt samme skjebne som ”brossan” SAAB: Ingen bil i Golf-segmentet, ingen MPV, og smått med SUV. La gå med XC 60, en bil jeg har prøvd, men som etter min mening ikke lever opp til prisen sammenlignet med Q5 eller X3. Storebror XC 90 kan ikke regnes med lengre, siden den for lengst er gått ut på dato.

 Men med lanseringen av nye V40 har Volvo sannsynligvis tatt et viktig steg inn på tryggere grunn. Volvo er for første gang siden 340 og 360-modellene fra 70 og 80-tallet tilbake i Golf-markedet. Den sportslige C30 ramlet litt utenfor, og appellerte ikke til Golf-kundene med sine 4 seter og med sitt litt for trange bagasjerom. Sammenlignet med A3, Corolla, Focus og Golf ble den litt for lite folkelig og litt for spisset mot en eksklusive golfspillende(!) kundegruppe med V-gensre og seilersko.


Men nå er Volvo altså tilbake i denne knallharde konkurransen, flere måneder før bl.a. BMW som også har bestemt seg for å bite i det sure Golfeplet med sin 1 Serie GT som sannsynligvis blir vist frem på Parisutstillingen til uken. Men Volvo bør ha gjort sakene sine bra denne gangen, for det har aldri vært hardere konkurranse enn nå. A3, i30, B-klasse, Focus, Corolla, Mazda 3 osv… Alle er de her nå, så velkommen etter.


Laila, vår fantastiske venn gjennom mange år, var blant de aller første som bestilte nye V40 her i landet. Bestillingen gikk inn i mai, og bilen ble levert en stolt eier sist torsdag. Med linjer fra bl.a. P 1800, og selvsagt med tydelige aner til sine litt eldre brødre V60 og V70, blir nok dette det store samtaleenme i damenes neste klubb hvor biler blir stadig mer i vinden(!). En nydelig frontspoiler, sannsynligvis ”lånt” fra Audi A4, gir en fin og aggressiv avslutning ned mot asfalten. Den store grillen med sine inntrukne ribber gir et pent ansikt, og har presset vekk de små ”lampettene” som har rotet til utrykkene til storebrødrene S, V og XC 60.



 Interiøret er rett og slett smakfullt. Herlig sidestopp med tøffe synlige sømmer gir liv i delskinnet. Men det mest innovative må være instrumenteringen som er 100 % dataanimert. Alt fra speedometerpil til blinklysindikator er animert grafikk. Tøft, og jeg ser umiddelbart mulighetene dette vil gi fremover. Med enkel programmering vil om kort tid alle nye biler ha all verdens instrumentering tilgjengelig ved kun å vri knappen på blinklyshendelen. Dette er nok bare begynnelsen. Ford har også kommet et stykke på vei her med sitt Convers-system, og nå også Volvo. Vi som elsker biler med litt ekstra instrumentering som ”oil”, ”amp” og ”boost” kan glede oss over denne utviklingen…


 Motoren er den velkjente 1,6 literen fra PSA som snart finnes i halvparten av alle bilene som ruller i Europa. Volvo har økt effektuttaket fra 109 hk til 115 hk på de siste generasjonene i likhet med Ford. Alt fra Fiesta til S80 har denne sliteren mellom forbeina. Ikke den helt store forlystelsen, men den duger i nye V40 takket være dreiemoment godt inn på 200-tallet.  Seks trinns kasse gir også lavt turtall og dermed lavt forbruk. Her er det ikke umulig å kjøre Bergen-Oslo for en 200-lapp (!). Prislappen vil selvsagt variere avhengig av utstyr, men sammenlignet med konkurrenter som A3, Golf og Fokus kommer du selvsagt ikke utenom nye V40.


 Komfortmessig er dette overraskende bra. Ordet støysvak blir urettferdig å bruke, for du forbinder ikke dette med støy. Både motor og asfalt er kneblet mer enn en kunne forvente av en bil i denne klassen. Dekkvalg har selvsagt mye å si for lydopplevelsen fra underlaget, men her var det rimelig stilt.

V40 oppleves ikke som særlig kjapp, men ikke la deg lure. Et blikk ned på de store animerte tallene midt i speedometerklokken gjør at du fort blir tatt litt på sengen… Litt ekstra pepper gjennom hårnålene gjør at du får lyst til å utfordre den nye ”Golfen”. Dette er et meget godt utgangspunkt for en D5-maskin og litt R-design. Antar den pakken er på vei, gjerne kombinert med den varslede XC40 med fire propeller.


Linjen over dørhåndtaket er tydelig hentet fra stilikonet P1800

 Dette er ikke ”same shit, new wrapping”. Her kommer Volvo med noe nytt; Ikke bare hva angår design og innpakning, men også hva angår interiør, instrumentteknikk og komfort. Dette gjør det stadig mer utfordrende å hete ”Golf”, enten en er pakket inn i Fordpapir, Toyotaplast eller VWpapp. For utfordrerne står i kø. V40 er absolutt en verdig representant som du absolutt bør vurdere dersom du skal handle i dette markedet. Innpakningen er jeg ikke helt sikker på ennå, men med sitt nydelige designslektskap til sportsikon som P 1800 og et delikat interiør som trekker kvinnelige klubbmedlemmer til Volvobutikkene, heller jeg mot Sellofan.

Takk for turen Laila. Godt valg!

Pål
Foto: Pål Samuelsson

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar