Av Pål Samuelsson
Kanskje ikke den mest spennende lanseringen i 2016 målt i hestekrefter, men uten tvil en av de viktigste. Audi har satt standarden i de fleste klasser de siste 10 årene, og dagens kandidat står overfor et sterkt press om alltid å være litt bedre enn sin forgjenger, og det i klassen med den aller tøffeste konkurransen. Vi har luftet nye Audi A4.
Kanskje ikke den mest spennende lanseringen i 2016 målt i hestekrefter, men uten tvil en av de viktigste. Audi har satt standarden i de fleste klasser de siste 10 årene, og dagens kandidat står overfor et sterkt press om alltid å være litt bedre enn sin forgjenger, og det i klassen med den aller tøffeste konkurransen. Vi har luftet nye Audi A4.
Hvis du kan
huske Audi 80 og Audi 100 fra 70-tallet, løfter du kanskje ikke på øyebrynene
når disse dukker opp på netthinnen. Men da Audi lanserte de samme modellene med
5S- og 5E-maskiner, og etter hvert Quattro og Coupé ble det straks litt mer
interessant. Lyden av 2,2 femmerne, frontløftet ved akselerasjon og det korte
dashbordet med den ryddige midtkonsollen appellerte til mitt bilhjerte fra
første dag. Jeg kjøpte til og med en Audi-nøkkelring til min far i julepresang
i håp om at han skulle ta hintet og bytte ut Volvoen med en Audi 100 med femmer.
Lave og utstrekte linjer. Ikke veldig ulik sin storebror Q7. Tøff belysning. |
Data-dash
Den nye A4 er 100 % tro mot sine verdier hva angår design og teknikk. Og la oss begynne med teknikken. Vel til rette foran rattet forstår du umiddelbart at en ny standard er satt. Rattet er smakfullt utformet, multi-funksjonelt og i tillegg ergonomisk tilpasset dine små og store rattutslag, og ikke minst gir det rikelig med plass til store og små lår under S-linemerket. Men høydepunktet er utvilsomt de data-animerte instrumentene. Ved et enkelt trykk på «View-knappen» på rattet, endrer konfigurasjonen seg fra to store klokker, til to mindre ikon, og et stort kart får hele din oppmerksomhet i forlystelsessenteret foran deg. Kartet kan selvsagt zoomes inn og ut fra rattet. Dashbord-løsningen er ekstrautstyr, og vil koste deg ca. 30.000 ekstra, men du MÅ ha det. Dette er nok bare begynnelsen på en teknologi som vil tilføre 100-vis av tilleggsfunksjoner og informasjoner vi ikke visste vi trengte. Vi har sett noe av det samme i Nissan GT/R, men her kommer nok Audi til å ta det helt ut. Vi gleder oss til fortsettelsen.
Den nye A4 er 100 % tro mot sine verdier hva angår design og teknikk. Og la oss begynne med teknikken. Vel til rette foran rattet forstår du umiddelbart at en ny standard er satt. Rattet er smakfullt utformet, multi-funksjonelt og i tillegg ergonomisk tilpasset dine små og store rattutslag, og ikke minst gir det rikelig med plass til store og små lår under S-linemerket. Men høydepunktet er utvilsomt de data-animerte instrumentene. Ved et enkelt trykk på «View-knappen» på rattet, endrer konfigurasjonen seg fra to store klokker, til to mindre ikon, og et stort kart får hele din oppmerksomhet i forlystelsessenteret foran deg. Kartet kan selvsagt zoomes inn og ut fra rattet. Dashbord-løsningen er ekstrautstyr, og vil koste deg ca. 30.000 ekstra, men du MÅ ha det. Dette er nok bare begynnelsen på en teknologi som vil tilføre 100-vis av tilleggsfunksjoner og informasjoner vi ikke visste vi trengte. Vi har sett noe av det samme i Nissan GT/R, men her kommer nok Audi til å ta det helt ut. Vi gleder oss til fortsettelsen.
100% animasjon, som ved et tastetrykk forvandler seg til |
dette bildet. Du har det du trenger og litt til... |
Det
karakteristiske korte og skrående dashbordet gir en helt annen nærhet til frontruten
og det som ligger på utsiden, nemlig veien. Den brede linjen som strekker seg
fra rattstammen og helt bort til passasjerdøren gir et inntrykk av tyngde og kvalitet.
Noen biler har valgt motsatt formgivning her, og dermed skapt en illusjon av en
oppreist og smal midtkonsoll som gir assosiasjoner til noe spinkelt og mindre
solid. Her treffer Audi meg svært godt, og er tro mot sine egne tradisjoner.
Et deilig sted å være.
|
En smal og utstrekt klimaanleggbetjening i senter definerer en slags ro og orden, og består av magnesiumlignende interaktive vippebrytere. Når du fester pinsettgrepet om vippebryterne aktiveres ikonet for valgt funksjon i et display over bryterne, og det er som om bilen responderer «Ja, herre, jeg er klar, skal det være litt mer vifte…?» Fantastisk detalj som gir oss som husker vippebrytere fra 60- og 70 tallet bakoversveis. Tenk at en vippebryter kunne videreutvikles til noe så fantastisk…
Midtkonsollen
er fortsatt asymmetrisk utformet. Den store girspaken har nå blitt liten og
smakfull, og ergonomisk perfekt tilpasset midtkonsollen når en skal operere
meny-hjulet foran girvelgeren.
Setene holder Audi-klasse. Den lille enkle, men geniale oppfinnelsen uttrekkbar lårstøtte, er selvsagt på plass, og gjør deg uovervinnelig på langtur. Her er det urinblæren eller en vrien prostatakjertel som til slutt blir begrensningen...
Utvendig
har den et bestemt og potent uttrykk. Med S-linepakke på understellet blir den
enda litt kulere, og dekkene kommer enda nærmere hjulbuene. Grillen er
det nye varemerket, og har den samme formen som grillen til storebroren Q7. Til tross for
grillens enorme areal bidrar de uttrukne vertikale linjene til å gjøre bilen lavere og bredere enn den faktisk er. Et kult
virkemiddel som helt klart lurer meg.
Å kjøre
Audi A4 190 TDI er et eventyr. Jeg prøvde en utstyrsbombe med S-line både
inne og ute. Dette innebærer bl.a. et noe senket understell, som selvsagt gir
bedre sportslige egenskaper, men samtidig litt mer tilbakemeldinger gjennom ryggen.
Noen elsker det, mens andre vil aller helst ikke kjenne at de sitter i en bil. Verst
for dem...
Du får ikke lyst til å kjøre forbi denne, men bare ligge bak og nyte. |
200 pluss...
Etter å ha kjørt en rekke 2-liters dieselbørser det siste året med 180 og 184 hester hadde jeg egentlig ingen forventninger. Men du verden. Koblet til en lynrask 7-trinns automat blir du faktisk rasket litt over første gangen. Jeg ville anslått effekten til 200 pluss, for i mitt hode går det en grense for hva som er moro rundt 200 hk-merket. Men dette var virkelig moro. Du kan ytterligere forsterke moroen marginalt ved å velge dynamiske innstillinger for understell, motor og gir. Det skaper sikkert en forskjell det også, men på dette tidspunktet var Barry White kommet inn i bilen via det behagelige lydanlegget, og smilet og endorfinene gjorde meg ute av stand til å merke disse marginale forskjellene. Uansett, kjekt for far å vite at han når som helst kan gå inn i «bordet» og korrigere oppsette på sin egen «racerbil». Forspranget ligger tross alt i teknikken.
Etter å ha kjørt en rekke 2-liters dieselbørser det siste året med 180 og 184 hester hadde jeg egentlig ingen forventninger. Men du verden. Koblet til en lynrask 7-trinns automat blir du faktisk rasket litt over første gangen. Jeg ville anslått effekten til 200 pluss, for i mitt hode går det en grense for hva som er moro rundt 200 hk-merket. Men dette var virkelig moro. Du kan ytterligere forsterke moroen marginalt ved å velge dynamiske innstillinger for understell, motor og gir. Det skaper sikkert en forskjell det også, men på dette tidspunktet var Barry White kommet inn i bilen via det behagelige lydanlegget, og smilet og endorfinene gjorde meg ute av stand til å merke disse marginale forskjellene. Uansett, kjekt for far å vite at han når som helst kan gå inn i «bordet» og korrigere oppsette på sin egen «racerbil». Forspranget ligger tross alt i teknikken.
Vippebrytere: 70-tallet er tilbake, men i helt ny innpakning. |
RS-ratt. Ja vi har sett det før, men ser det gjerne igjen. |
400Nm og
0-100 på 7,7 (sedan) og 7,9 (stv.) er sprekt for en familiebil. Med tilsvarende
antall hester i en TFSI-bensiner vil du kunne knipe ytterligere et halvt
sekund. Poenget er at det oppleves raskere. Litt usikker på hvorfor. Motorstøy, dekk- og vindsus er nærmest fraværende. Men det faktum at man sitter
lavt, har supersoniske gir-skift og en digital turteller som beveger seg
raskere enn en magnet, gjør at bilen føles raskere enn mange av de andre med
tilsvarende.
Noe å trekke? Vel Audi koster litt mer enn mye av alt det andre, men du forstår umiddelbart hvorfor når du setter deg inn. Mye av ekstrautstyret er «nice to have», og kan selvsagt tas bort, og dermed reduseres inngangsbilletten noe. Vi kan også trekke litt for stivt understell, men det kan du selvsagt også velge bort hvis du absolutt ikke liker tilbakemeldinger(!). Og så modellbetegnelsen da; A4. I norsk sammenheng betyr dette «vanlig» eller «normal», noe som rett og slett ikke passer denne bilen lengre, da dette er alt annet enn «A4».
Noe å trekke? Vel Audi koster litt mer enn mye av alt det andre, men du forstår umiddelbart hvorfor når du setter deg inn. Mye av ekstrautstyret er «nice to have», og kan selvsagt tas bort, og dermed reduseres inngangsbilletten noe. Vi kan også trekke litt for stivt understell, men det kan du selvsagt også velge bort hvis du absolutt ikke liker tilbakemeldinger(!). Og så modellbetegnelsen da; A4. I norsk sammenheng betyr dette «vanlig» eller «normal», noe som rett og slett ikke passer denne bilen lengre, da dette er alt annet enn «A4».
Ikke akkurat "A4"
Hva skaper den gode stemningen? For meg er det først og fremst det spreke interiøret. De innovative løsningene som animert dashbord og klassens deiligste ratt. For ikke å snakke om premium-følelsen du får omgitt av autofile førstevalg som interaktive vippe-brytere, uttrekkbare lårstøtter og en sofistikert belysning. Det blir også utrolig god stemning når motoren logrer som en flett-kottet retriever hver gang far hiver pinnen. Den nye A4 er rett og slett en orntlig gla´ hund.
Og hvis du lurte, -min far tok dessverre aldri hintet...
Møller bil, Minde. Et godt sted å være. |
Takk for
turen Møller Bil, Minde (Audisenteret), og lykke til med re-åpning av nyoppussede
lokaler i Kanalveien!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar