Tilbake på 70-tallet skulle det ikke
så mye til for å skape god stemning på et grønt Sigdalskjøkken, med linoleum på
gulvet og gardiner i to rader, både oppe og nede. Den store ribbepannen ble
fisket frem fra skapet og en god klatt med fett lagt i bunnen. Den store platen
merket H.B. (høyre bak) ble satt på 1400 slik at både strømmåler og fatter gikk
i rød alarmberedskap. Deretter ble bunnen i den dype pannen dekket med popcorn…
Omtrent på
samme tid var Skoda kanskje det bilmerket jeg syns aller minst om. Rare biler
fra Tsjekkoslovakia med bagasjerom foran og motor bak. En liten stakkar, nesten
uten hestekrefter, og med et noe tafatt og trist uttrykk. En østeuropeisk «boble»
som ikke sendte ut noen autofile signaler på mine mottakerfrekvenser. Og var du
så uheldig å få kortet med Skodaen på hånden under et slag med bilkort, var
spillet tapt.
Men usedvanlig mye bensin har rent gjennom forgasserne siden 70-tallet. Europa fikk en ny vår med Berlinmurens fall, Tsjekkoslovakia ble til Tsjekkia og Slovakia, og Skada ble en del av VW-konsernet. Og fra den dag har salgstallene økt lineært med kvaliteten. I dag er Skoda Octavia landes mest solgte stasjonsvogn.
På bilmessen
på Straume forrige helg var det Skoda-standen som fikk mesteparten av min tid.
For Skoda var blant de få som hadde giddet å presentere spissen i
modellprogrammet sitt, nemlig Octavia RS. For hvis ikke du presenterer dine
GTIer, RSer, og Turboer på en messe, hva er da vitsen med å delta? Stikkordet
er blikkfang og kundens oppmerksomhet. Her var Skoda (og Møller) smart. De fikk
i hvert fall mye av min tid…
I tillegg
kjørte de tøffe kampanjer på 4WD, og i neste måned (november) sier ryktene at
4WD gjøres tilgjengelig helt uten tillegg i prisen på modellen Octavia. For prisene
er hyggelige, også målt med norske avgiftsøyne. Utstyrsnivået i
standardversjoner er imponerende. Eller hva sier du til en ny Octavia Scoute
med 180 hk bensin til kr. 388.000,-. Jo du får 4WD, DSG (automat) og adaptiv
cruisekontroll inkludert, og ikke minst et digert bagasjerom på 610 l. Det
eneste jeg savnet var panoramatak, hengerfeste og vinterdekk. Totalen kommer da
på ca. 400.000,- og det før rabatter.
Men dette
skal altså handle om Octavia RS, nå med 230 hester, og det aller meste av
utsyr. Jeg bestilte prøvekjøring torsdag, og stilte hos Møller på Kokstad
lørdag med nesten hele familien. Jeg har sagt det før; lørdag er den beste
dagen(!)
Fargene
hvit, sort og rød spilles perfekt ut over hele modellen på en usedvanlig
smakfull måte. Får se for deg dette: Hvitt karosseri. Sorte griller, sort
defuser bak og fire sorte 19 toms felger. Røde bremsekallippere og røde sømmer
i stoler og seter. Kombinert med senket sportsunderstell, doble rør med
innlagte høyttalere fra Audi(!), og sportstoler som får selv Audi, BMW og Ford
til å blekne, treffer dette deg der du er svakest. For ikke bare er stolene
himmelsk å sitte i, de får innbytterbenken på Camp Nou til å se ut som
kirkebenker. Jeg må bare avbryte inspeksjonen, for jeg kjenner at hele kroppen
er i ferd med å gå i kontrakt-modus. Denne bilen har jeg virkelig lyst å eie…
Inne i
bilen, med alle stroppet fast, er det rikelig plass til to voksne og tre
barn/ungdommer. Panoramataket får frem det pene interiøret, og skaper ytterligere
lys og god stemning rundt sjåføren. Utstyrsmessig er dette en med alt. DSG og
RS-knapp som sender computeren i midtkonsollen rett inn i kjøreprogrammet. I
tillegg til «Sport» har den «individual»-innstilling der du kan velge din egen
set-up. Lydanlegget er av typen premium med ekstra høytalere og sub-kasse. Stor
navigasjon hjelper deg rundt svingene, og ryggekamera av en slik kvalitet at du
faktisk kan bruke det under rygging.
Men det er
først når en trykker på startknappen at hele sanseapparatet blir stimulert. Et
lett trykk på pedalen, og gåsehuden melder seg. Min første innskytelse var: Går
den bare på tre…? Er det en boxer…? Dette måtte jeg finne ut av. Inn med
«Drive», ut på veien. En sjelden kvikk respons, og VWs raske DSG-giring får
frem smilet umiddelbart. Lyden er rett og slett rå. Assossiasjoner til Porsche
og Ferrari melder seg når en trekker ut på 2. gir i sportmodus og napper inn 3.
med åren på rattet. I det 2. slipper, gir den fra seg et snerr du ikke vil tro
er mulig. Er dette en Skoda? Helt rått. Det er selvsagt ikke uforbrent bensin
som tenner i pottene der bak, men en finurlig Audi-oppfinnelse i form av en
høyttaler som genererer lyd tilbake i kupeen i fht gasspådraget du hadde da du
skiftet gir. Jeg er en «sucker» for lyd, så det er mer enn godt nok for meg, og
får frem smil og latter hver eneste gang det nappes i årene. Når korsryggen i
tillegg blir slengt inn i setene hjelper det selvsagt på.
RSen er
kvikk og kaster ikke bort et eneste tidel på noen av girskiftene. Kun litt
ekstra lyd. Fra lave turtall drar TSI-en villig, med en dyp Subaru
Impreza-lignende lyd, som spisser seg til en herlig topp når de 230 hestene
frigjøres mot slutten av reisen. Opp Fana-fjellet biter den seg
bemerkelsesverdig godt fast, selv på våt asfalt. Litt «grevling» når 1. giret
tømmes, men ikke mer enn vi kan like. Med 350Nm fra 1.500 rpm, og 230 hester
fra 4700 rpm, klarer denne 0-100 på 6,7 sekunder. Det er imponerende. Bilen er
i tillegg lettkjørt, passe stiv, men ikke for hard til dagligdags bruk. Det
høye momentet på lave turtall gir de samme fordelen du finner med dagens
dieselmotorer. Lett og uanstrengt. Finish og materialvalg er pent. Utstyr og
lay out i «dash`n» og i midtkonsoll holder høy autofil klasse.
Det store
usikkerhetsmomentet ved å kjøpe RSen ny er selvsagt verditapet. Ett år gammel
RS (med 220 hk) koster ca 100.000 mindre enn en ny. På den annen side er bensin
på full fart inn igjen, og mange som i dag kjører diselbørser med over 200
hester vil nok etter hvert søke over i dette segmentet. Forbruket er ikke
avskrekkende med 0,53 på landevei og 0,62 på blandet. Men skal du ha det gøy og
bli underholdt må du nok opp mot literen på milen.
For når
fettet i pannen hadde smeltet rundt alle maiskornene, og lokket lagt på av
trygge mamma-hender, var det bare å sette seg ned på linoleumen og vente. Etter
noen få minutter kom de første små poppene, og plutselig var det full krig i
pannen. Vi ungene krøket oss sammen der nede på gulvet, og frydet oss over
popping og smelling fra pannen, ikke helt ulikt følelsen du får i en Skoda RS
over Fanafjellet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar