Min far, en ihuga Volvo-fan, med kun en Peugeot på feilskjærkontoen, skal bytte inn sin V70. Hans Volvo nr. 7. Da skulle man vel egentlig tro at en merketro mann av denne karakter var urokkelig og umulig å prakke på noe annet enn en Epa-traktor fra Sver… Kina(!)
Og nettopp i Østen, noen år tilbake i tid, var ”bussjåføren” på besøk hos sitt barnebarn, min da så herlig språkforvirrede nevø, Emil, den gang 4-5 år. Født i Seol, Korea, levde sine første år i Vancouver, Canada, deretter 5 år i Singapore, før han nå i en alder av snart 8 har gjort brite av seg og bor i London. For på en lekeplass i Singapore, blant summende gresshopper, palmer og tropisk solsteik, ble ”Besten” litt for ivrig i å få guttungen opp i et seilestativ. Emil snudde seg brått mot Besten, og med et strengt blikk utbrøt han: ”Don´t do it Besten”!”
Q5, -mann møter maskin. |
Nå som Volvoen skal byttes har den gamle bussjåføren fått øynene opp for noen tyskere, deriblant Audi. Ting tar tid. Men det er vel ganske nøyaktig 30 år siden jeg første gang tipset ham om at Audi 100 5S/5E ikke hadde vært så dumt. Jeg kjøpte til og med Audi-nøkkelring til ham til Jul det året, men der var det ”Volvo for life”, og full blokkering. Som født bilskadd skjønte jeg allerede da at Audi med 5er var vendepunktet for de fire ringene. Audi kom til å bli stor. Men prøv og fortell en Lofotfisker at sjarken må byttes i en RIBB… Det er en umulig oppgave.
Nå vil Besten ha SUV med automat, diesel og aller helst glasstak. Vi har sammen resonert oss frem til følgende kandidater: Audi Q5, Volvo XC 60, Volvo XC 70 og BMW X3. Outsidere som VW Tiguan, noen japanere og MB GLK er foreløpig underkjent. Det handler om følelser og ikke så mye fornuft. Holdninger tror jeg det heter, eller nærmere bestemt fordommer…
Q5 og XC 60 ble testet i helgen. Q5 først. Min innstilling og tilnærming til ”kalven” var ganske nøytral. Etter min oppfatning har dette vært en snobbete Tiguan, eller den evige ”toer”, etter min drømmefamiliebil, storebroren Q7. Vi tok selvsagt kontakt med Audi hos Møllerbil i Bergen for prøvekjøring, men de hadde kun én bil tilgjengelig for test, og den var selvsagt opptatt denne lørdagen. Én Q5 med 170 hesteren hos Audiforhandleren i Norges nest største by er vel litt snaut(?). Nei, det var ikke god nok service for oss, så da gjorde vi som sist; Vi ringte mine venner hos Automegler1 på Kokstad. De hadde Q5 med 170 hk, 7 trins automat og full S-linepakke klar for prøvekjøring. Det ryktes for øvrig at et der 8 -10 måneders leveringstid på ny Q5 hos Møller, så hvorfor gå over bekken etter vann?
Koksgrå metallic, bred, høy og grov. Lekkert interiør med bred og innbydende midtkonsoll. S-line interiørpakke med sportsstoler med ekstra lårstøtte dyttet Volvo ned på en foreløpig 2. plass. Et lite tykt kompakt ratt sammen med sidestøtten i setene underbygger følelsen av å være ett med bilen. Joda, Besten smilte. Han satt høyt, fant stillingen og ble umiddelbart begeistret for den uttrekkbare lårstøtteskammelen (som Audi har hatt siden 80 tallet…)
En forstørret A3 eller en forminsket Q7. Noe har den... |
Denne bilen klarte å begeistre ”Volvomannen” fra første meter. Høyde, sittestilling, ratt, interiør, sportsunderstell, respons og ikke minst lydisolering. Dette var nesten for godt til ikke å være en Volvo… 7 trinns automat med mulighet for å ”gire” selv.(!) Et understell som spiste fartsdumpene ned til Flesland kai som om det var rullekebaber. Dører som laget ordentlig lyd når de ble lukket og en sittekomfort som mangler ord. Og dette er ikke laget i Sver…Kina?
Jeg måtte prøve. Og ”bussjåføren” hadde selvsagt rett. Dette er en ssssssykt bra bil som ungene ville sagt. S-line-konfigurasjonen på understellet var herlig. Supertight og ”nedpå”. SUV-svamping fantes ikke, og med litt ekstra ”graut” gjennom rundkjøringene i Ytrebygdsveien ble disse poengene gjort krystallklare.
Audi scorer ikke maks på bagasjeplass og andre praktiske måleparameter. Det er heller ikke meningen. Forretningsideen ligger ikke nødvendigvis i det du ser, men vel så mye i det du kan føle og kjenne. Litt som hos Toyota, bare helt motsatt, om du skjønner… Dette gjør at du ikke får et 100% utnyttet bagasjerom, men til gjengjeld et støyisolert bagasjerom med rene delikate linjer som gir plass til firkantede kofferter, punktum. Nevnte jeg utstyr? Herregud hvor mye utstyr. Men hvor mye av dette vil Besten ha behov for, og hvor mye av det vil han makte å utnytte…?
Q5 trekkes litt for brede A-stolper som tok litt av sikten fra Besten. Den trekkes også for kjedelig og lite tilrettelagt seterekke nr. 2. Integrerte seter hadde hjulpet. For Besten betyr det selvsagt lite.
Besten lot seg rett og slett begeistre. Det samme gjorde Lars. |
Kr. 599.000,- med 10 måneders gangtid og vel 20.000 km på telleren er ikke så stivt tatt i betraktning andre kandidater på finn.no, og tatt i betraktning bilens ny-bilpris. Her kan en sannsynligvis få prutet litt og /eller forhandle inn et tilhengerfeste eller ett sett nye dekk eller lignende. Tommelfingerregel tilsier uansett ca. 20 % rabatt på ett år gammel bil. Det kan fort bli 100-150.000 i denne prisklasen. Penger det også…(!) Du har sikkert tatt tegningen; Besten digget ”minikuen”.
Så bar det til Minde og Frydenbø for avtalt prøvekjøring av XC 60. Her er det bare lovord å si om service og innstilling. Vi kom (for sent) til avtalen, til og med etter stengetid. Likevel ventet en topp motivert selger på oss med klar bil. Ikke nok med det, men vi fikk lånet ”Llille trille” helt til mandag(!).
Ser da ikke så verst ut herfra... |
Vi tok tak i dørhåndtak og ble med ett litt usikker. Disse må da være produsert i Kina? Plastikk? Og så slarkete? Vi satt oss inn og trakk døren forsiktig til oss fra innsiden slik vi har gjort i snart 40 år med 7 Volvoer (pluss de to jeg har hatt). Men døren gikk ikke igjen. Den ga fra seg den irriterende misfornøyde lyden som sier: ”Jeg gikk ikke helt igjen, du må gjøre det en gang til…” Dører er viktig. De skaper førsteinntrykk, og dette var ikke godt nok…
Besten startet opp, og den herlige 5er diseselen ruset opp. Eller er den så herlig lengre? Er ikke den motorblokken der snart moden for modifikasjon? Og hvorfor hører vi så mye mer her enn i Q5en? OK, vi må gi den en sjanse. Den er sikkert bare kald. Når bilen kommer opp i fart må vi trekke for kun 6 trinns kasse. Audi hadde syv. Så enkelt er det…
Seteinnstilling går greit, men sidestøtte og lårskammel etterlyses fra senior. Hva har hendt med ”verdens beste” seter? Dette må da være kortere seter enn V70 og XC70…? Den lojale ”Volvomannen” begynner så smått å forstå ”Audispråket”…
Digitale bokstaver lyser fra sladrespeilet. Kompass? Besten virker overrasket, men lyser med ett opp. Det likte han. Snodig hvordan vi vektlegger ting vi aldri kommer til å få brukt for. Kunne like godt angitt førerens stjernetegn spør du meg… Midtkonsollen falt heller ikke i smak for en som er vant til solid svensk panser. En tynn ”Bang & Olufsen-inspirert plate med et ”hemmelig” rom bak…. Vi unge må prøve å bære over med gamle volvokunder som trenger litt tid på å venne seg til tanken om at ”Volvo” og ”design” kan høre sammen…
XC 60en var en demovogn, og selvsagt fullspekket i likhet med ”kua”. Men igjen, her er det nok knapper og programmer for et helt år på voksenunderviskningen. Vi gir selvsagt Volvo pluss for sine barnevennlige integrerte sitteputer. Kombinert med underholdningspakken er dette en sikker vinner dersom barnebarna fikk bestemme. Hjelpemidler som adaptiv fartsholder, BLIS (blindsonevern) og en oversiktelig infoskjerm betyr også litt. Men altså ikke så mye for Besten.
For ikke å drøye dette for langt; Volvoen fikk karakteren ”grei nok” fra en som har eid 7 Volvoer i løpet av de siste 45 årene. Og til den nette pris av 650.000,- (testet versjon) ville det selvsagt være galskap å kjøpe dette når det ikke kriblet en eneste plass under prøvekjøring. En bil til 600.000 + skal begeistre i følge Besten, og der kan jeg ikke bli mer enig med opphavet. Denne var ikke i nærheten.
Designet ble ikke godkjent av mor. Som sin sønn har hun avdekket svakheter med linjeføringen bak, akkurat der hvor baklyktene knekker ned. Det er noe her som fra enkelte vinkler ikke ligner gr… og er ikke verdig en Volvo fra Sver.. Kina. Og kanskje det er her hunden ligger begravd. Dette er ikke lengre svensk stolthet med den beste dørklangen, de beste setene og ikke minst de robuste dørhåndtakene… Volvo har blitt kinesisk, og det er vanskelig for oss Volvofreaker å akseptere. Igjen er det følelser og ikke fornuft som spiller inn. Foreløpig er det en soleklart 1 -0 ledelse til Tyskland over Sver… Kina.
Og rådet mitt vedrørende XC 60: Don ´t do it Besten…
Fortsettelse følger…
Pål
DO IT BESTEN!
SvarSlettMan trenger ikke være psykiater for å forstå at "Besten" (min kjære storebror) allerede er hektet på Q5'en. Selv kom jeg aldri lenger enn til nettstudier av Audien før nok en stjernebil tok oss. Men vi var såvidt innom Frydenbø en lørdag rett før stengetid og prøvesatt en XC60 her på seinvinteren. (Egentlig var vi på vei hjem fra BOS etter å ha prøvekjørt en GLK.) Volvoen falt av flere grunner ikke i smak. Jeg skal aldri glemme skranglelyden som hørtes i det jeg lukket den ene bakdøren med vinduet halveis nede.Ingen Volvolyd akkurat. Nei her er det bare et råd å gi; DO IT BESTEN - løp og kjøp!
Mercehilsen fra onkel Aia
Besten i en Audi blir jo som Hugh Hefner med 17 år gamle silikonpuppedamer....?
SvarSlettFinnes det ikke en gammel V 960 eller noe lignende han kan kjøpe ? Gå for en Toyota Prius. Da sparer han penger og miljøet.
Hugh Hefner har jo omgitt seg med 17 årige silikonpuppejenter hele livet så det var en dårlig sammenligning. Ellers visste jeg ikke at det er aldersgrense for å kjøpe/kjøre Audi. Toyota Prius er tross alt en "riskoker" uansett hvor billig og miljøvennlig den er. Dette dreier seg hverken om å spare penger eller miljøet, dette handler om å leve ut sine bildrømmer. Det har ikke "anonym" forstått. Kom igjen Besten; DO IT!
SlettOnkel Aia.