Budsjettposten vei -og trafikksikkerhet på årest statsbudsjettet lover nye lapper på et allerede tettpakket lappeteppe. Hva er det med dette landet vårt? Hvorfor skal vi spare oss til fant? Ja, for det var det vi gjorde i sommer. Da gjorde svingninger i det internasjonale aksjemarkedet sitt til at så mye som 1/3 av sparepengene til a.s Norge forsvant rett ned i sluken. Tenk om vi hadde brukt mer av pengene til veiutbygging og satsing på trafikksikkerhet gjennom reduserte bilavgifter og styrket opplæring og oppbygging av bilsportsanlegg over hele landet. Det må vel være bedre å bruke penger på fysiske nyttige ting enn gambling på rotne aksjer.
Jeg sjekket engelske nybilpriser i Top Gear Magazine her forleden. En Ford Galaxy 2.0 TDCI 163 Titanium med 7 seter kostet £ 19.500, altså godt under NOK 200.000,- ex utstyr. Vi snaker stor trygg bil med 7 seter og 9 airbagger og 5 stjenrer på Ncap. Nybilpris i Norge: 490.000,- ex utstyr. Hvis du neste gang du er på biltur, ser etter, vil du oppdage påfallende mange biler fra slutten av nittitallet og fra begynnelsen av årtusenskkifte. Mange av bilene har airbager, og andre fysiske sikkerhetsdetaljer. Men teknologien har gått videre. I dag måles bilenes sikkerhet i forhold til skadepotensial mot fotgjengere, støtabsorberende soner, ESP (antispinn og antisladd) og ikke minst BLIS og adaptiv cruise controll med automatisk avstandsholder, ryggesensorer/kamera osv osv. I Norge må du låne deg til fant (og vel så det) skal du få napp i biler med dette sikkerhetsutstyret. De fleste av småbarnsfamiliene har kjøpt bolig i et tøft boligmarked med harde avdrag, barnehage/SFO-utgifter, studielån osv. Resultatet blir da ofte en sliten bruktbil i 150-200.000 kroners klassen, altså nybilpris for en sikker stor familiebil i England og resten av Europa. Men ikke hos oss. Her må du gå gradene.
Hvorfor er det så stor avstand mellom regjering og folket når det kommer til veier, trafikksikkerhet og avgifter. Hva er det med oss nordmenn som gjør at vi ikke klarer å bygge trygge veier med midtdelere uten hull og sår? Hvorfor skal en sikker nybil koste skjorten? Hvorfor dør vel 200 mennesker langs norske veier hvert år?
Hvorfor er det så stor avstand mellom regjering og folket når det kommer til veier, trafikksikkerhet og avgifter. Hva er det med oss nordmenn som gjør at vi ikke klarer å bygge trygge veier med midtdelere uten hull og sår? Hvorfor skal en sikker nybil koste skjorten? Hvorfor dør vel 200 mennesker langs norske veier hvert år?
Kan vi ikke hive oss utfor overrennet og ta orntli sats, slik at vi kjenner det helt ned i skoene? Dra til med den flotteste V-stil og sette et solid nedslag nederst på sletten. Kan vi ikke for en gang skyld gjøre det orntlig. Bygge landet, satse på folkene, satse på vei -og trafikksikkerhet!
Kanskje til neste år...
God høstferie! Kjør forsiktig!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar