søndag 17. mars 2013

KUGALSKAP



Ford satser friskt i kanskje den tøffeste klassen, nemlig SUV mellomklasse. Her er det mange om beinet, og Fords fortrinn er igjen det faktum at de henger med i alle segmenter og klasser og dermed har tilstrekkelig handlefrihet og kreativitet når nye modeller skal diktes. Stikkordet er innovasjon og teknologideling på tvers av produksjonslinjene. Gjennom de siste 5 årene har de i tillegg styrket merkevaren ved å være tro mot design, utrykk og ikke minst betydelig forbedringer innen kvalitet og sikkerhet, - og dermed også status. Er dette troverdig?
Frem til syvende klasse var det bekymringsløst å kle seg til skolen. Om det var hjemmesydd, arvet eller gult spilte ingen rolle. Men da ungdomsskolen kom ble dette ofte til en klump i magen. Lewi´s og ikke Lee. Poco Loco og Bik Bok, ikke Atomic. Merkepresset traff oss hardt i magen og det var vel egentlig ingen av oss som greide å innfri. Jeg fikk til slutt en Lewi´s-bukse jeg også, men måtte betale med å gå med to Lee dongerier med dråpeformede baklommer som jeg forsøkte å gjemme bak en sid nedtrukket Al Corley-strikkegenser… Du verden så usikre vi var; redde for å trå feil ved å bære galt merke, tape sosial status og ikke bli akseptert.

8 cm lengre enn sin forgjenger, men fortsatt en Kuga.

 
Når jeg nå skriver Q5 vs Kuga, skjønner du sikkert sammenhengen. Hvem av de to ”kuene” er best? Vel, jeg har kjørt dem begge; Kvalitetsmessig virker Audi noe foran, men sammenligner en kjøreegenskapene blir en rasket skikkelig over. Tar en med en prisforskjell på ca 200.000 i favør Ford, blir det rasjonelt sett uforståelig hvordan noen i det hele tatt kan velge Qen med ringer. Men så var det disse buksene med merker på da…

Nye Kuga med en tydelig merkeidentitet.

Men Ford er altså i ferd med å klatre på dette ”buksebaromateret”, og merkevaren blir sterkere og sterkere i takt med modellutvalgets bredde, Euro NCAP safety awards og ikke minst utallige suverene terningkast. Nye B-Max uten B-stolpe er nok en kile i et spekket bilprogram. Og nå altså ny Kuga, etter bare 5 år med den ”gamle”. 5 år er Audi-takt. Jeg kan minne om at XC 90 feirer 11 års jubileum i år… Slikt får konsekvenser. Folk går ikke ”mann av huse” for å kjøpe seg 10 år gamle karosserier med litt botox.


En fleksibel bakasjeromsbunn gir ytterligere plass til fotballsko.

Kuga av 2013 er en helt ny bil bygget på den nye Focusplatformen. Ikke la deg lure, for også Focus har vokst. Her er det god plass til alle fem, men om du må ha tre barneseter eller puter blir det trangt og utfordrende med selefesting. Med 8 cm. ekstra lengde kommer dette først og fremst bagasjerommet til gode. Her nærmer den seg 500 liters kapasitet. Med skiboks skulle de fleste behov være sikret. Det som er særlig imponerende i mine øyne, er hvordan Ford har lykkes i å sikre slektskapet modellene i mellom. Dette treffer deg i det du setter deg inn i cockpit. Det kompakte tykke multifunksjonsrattet gir et solid førsteinntrykk som opprettholdes gjennom tilbakemelingene du får gjennom fingrene når bilen settes i bevegelse. Utstyrsmessig er dette på høyde med de beste. I vår modell manglet kun ryggekamera og navigasjon. Den kan du selvsagt få ved å sette de rette kryssene på ønskelisten.

Cockpit "by night". Behagelig blå belysning.
Motoren er den samme som før. 140 hester og 320 Nm koblet opp mot en 6 trinns dobbelkløtsjet automat. Dette er friskt i akselerasjon, men oppleves som noe kortpustet fra 70 og opp. AWD og sportsfunksjon, det siste angivelig hentet fra Focus ST-linjen, gir vognen imponerende svingkunnskaper. Men dette er altså Fords fortrinn; å kunne hevde seg mot Audi og BMW på Nordsløyfen på Nürburgring. Både RS3 og M3 måtte suge falsk luft og se seg slått av forrige generasjon Fokus RS. I dag er jeg rimelig sikker på at kjøreegenskapene til nye Kuga vil matche både S-line -og M-sportteknologi…  

Broen over til Turøy, smal og elegant med møteplass på midten.


Vi tok bilen med oss på tur til det eksotiske kystlandskapet midt mellom kommunene Fjell og Øygarden, nærmere bestemt til Turøy. Ingen øy i verden passer vel bedre som turmål. Et barskt miljø hvor storhavet slår inn med sine brottsjøer, og hvor veier og broer ligner mer på kunstverk enn ferdselsårer. Et miljø som passer Kuga perfekt. I sportskonfigurasjon med manuell sjalting blir veien til og fra Turøy stor underholdning. Rett og slett imponerende. Noe kraftressurser mangler mot slutten av hvert gir, men det altså i en ”folke-SUV” som er konstruert for å gå langs tøffe kystmiljø, over vinterkledde fjelloverganger og ikke minst til og fra fotballtrening på Ågotnes. Derfor kjekt at den også kan engasjere i hårnåler og i berg og dalbaner på Sotralandet.
På tur "ut mot havet". Turøy, en idyll i Fjell kommune. 
Musikkanlegget er i samme klasse som premium sound anleggene i Fords MPVer. Et satsingsområde Ford har lyktes med. Her er det lyd og kraft av høy kvalitet med blåtannmuligheter som gjør streaming fra baksetet til et musikkeventyr for fjortiser med egen I-tuneskonto.

"Lyse og trivelige lokaler..."

Den øverste infoskjermen i midtkonsollen opplevdes som litt i minste laget når veien blir vel smal og svingete. En større skjerm er visstnok på gang for det amerikanske markedet, og ryktene tilsier at den også vil komme her etter hvert. I mørket ble instrumentering og midtkonsoll et imponerende skue, og underbygget inntrykket fra dagtid om at bilen er spekket med elektronikk og teknologi. Høy trivselsfaktor for oss med knappesyndrom.

Dette er en Ford, -det er ingen tvil.
Setene er sportslige med rikelig sidestopp, - i vår testversjon med mykt delskinn og røffe sømmer både foran og bak. Seteputene foran opplevdes som et par cent for kort, men antagelig godt innenfor normalen for dette segmentet. Herfra vil det bli utlovet en aldri så liten verbal dusør til den første bilprodusenten som leverer uttrekkbare lårputer som standard. Når ble alle mennesker like?

God sittekomfort med sportslig preg. Hvor er den uttrekkbare lårstøtten?

Ungene lovpriste baksetene, glasstaket og utsikten. Våre barn er nå over setealder og yngstejenten sitter på pute. Likevel gjør den oppadgående hoftelinjen langsetter bilen sitt til at viktige centimeter stjeles av 7 åringens sikt mot skarpe kystklipper og smale buede betongbroer. Støynivået skal ha blitt forbedret på denne modellen. Jeg har i utgangspunktet ikke som mål å ende opp i en lydløs bil. Da har sannsynligvis el-bilen vunnet over oss alle. Jeg mener teknologien må høres. Kuga jobber lett og lavt, men det er først og fremst lyden av vei og dekk som merkes hvis du kjører uten musikk fra det fantastiske anlegget.
Kuga er blant klassens sikreste og oppnådde100 prosentpoeng for sikkerhetsutstyr, 94 prosentpoeng for beskyttelse av voksne, 86 prosentpoeng for beskyttelse av barn og 70 poeng for beskyttelse av fotgjengere. Altså toppscore med 5 stjerner.

Tradisjoner holdes ved hevd. Det liker vi.


Hvordan bilen ellers tar seg ut blir en subjektiv smakssak. I motsetning til mange andre, var jeg ingen stor tilhenger av første generasjon Kuga, men ser at dagens modell har mer Ford-identitet og slektskap til sine brødre. Her kan en selvsagt også gjøre sine individuelle tilpasninger med alt fra felger og dekk til skvettlapper og økt marktrykk... Men to røykrør bak er opprettholdt på arvtakeren, og blir aldri feil.

Ledd er et must i 2013. Tøft og litt sint...


For meg er dette en komplett bil som skulle dekke de aller fleste behov. Har du små barn vil jeg fortsatt hevde at MPV-segmentet vil gjøre deg lykkeligere. Men altså; for ca. 400.000 får du en SUV som har det siste og beste av utstyr, det beste av sikkerhet, som er blant de beste på kjøreegenskaper, og som gir deg den samme solide følelsen som de dyreste. Ja, dette er troverdig.


Ford B-Max uten B-stolpe. Annerledes, men "fresht"

 
Så har du en egen mening og har selvtillit nok til å gå ut med en bukse du liker, som er god å ha på og som får frem din flotte figur, vil du sannsynligvis digge nye Kuga, og i tillegg ha 200.000 til overs som du kan bruke til akkurat det du vil. Kugalskap…

Pål

Foto: Pål Samuelsson

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar