Hvor avslutter bilnerder en kveld på byen? Svaret bør ikke overraske noen. Men først, bli med en tur på Fløyen i Bergen.
På en julebordtilstelning her for et par helger siden kom jeg i flere meningsfylte diskusjoner om bil ut på kvelden. Litt artig i grunnen, særlig når flere av diskusjonene hadde sitt utspring i noe mine meddebattanter hadde snappet opp på denne simple blogg.
Bil engasjerer, for å si det mildt. Og putt på et par glass med god rødvin, en akevitt og en aldri så liten Cognac nederst i den ene foten, og engasjementet blir til 12 sylindre med dobbel turbo. Det er orntlig moro og nesten miste Fløybanen ned fordi vi ikke klarte å lande en diskusjon om hva vi ville valgt dersom vi måtte velge mellom en RS5 og en M3. Saklighetsnivået kan nok diskuteres. Men akkurat da hadde vi mer enn nok med å snakke på inn og utpust, samtidig som en kjempet om ordet, og mot mer eller mindre ukontrollerte fektebevegelser hvor armer og bein gestikulerte bilratting med sladd og kontra.
Vi diskuterte Ferraris Mclaren-killer, 599 GTO, nye BMW 5-serie, Mitsubishi Outlander og ikke minst Mercedes E-klasse Coupe. Alt dette mens vi tok oss ned fra Fløyen med banen, til fots over Fisketorget og over gaten til ”Femte i annen bar” i Strandgaten. Vi fikk ikke løst et eneste verdensproblem, men du verden så moro vi hadde det. Alle fikk sagt sitt om bil, markert sitt standpunkt og ikke minst sin kunnskap, og alle var skjønt enige om at bil er viktigere en det meste (og at elbiler ikke er biler). Egentlig totalt meningsløst, men likevel minnerikt og fornøyelig. Bilpraten fortsatte selvsagt på ”Femte i annen”…
Men hvor endte denne kvelden. Jo, selvsagt i en garasje på Sotra. Nærmere bestemt i den nyoppførte garasjen til Steinar, min tidligere omtalte barndomskompis og bilsammensvorne gjennom mer en 30 år. Vi snakker garasje med stor ”G”: Hvitmalte hel-sparklede himlinger i gips og med flislagt gulv. Det skal være skikkelig… Og det er det!
Inne i katedralen stod det en nesten ny, blank, nylig importert Mercedes E-klasse coupé med 220 CDI under stjernen, og to dører. Blendende vakker, dog fullstendig meningsløs for meg og mine, med mindre jeg kunne fått ha den helt i fred… Bilen skal selvsagt prøvekjøres så snart den får skilter, men poenget her var følgende:
Her stod vi altså to gamle kompiser, kl. halv fire om morningen, lettere animert, sammen med en edru sjåfør og tok denne stjernebilen nærmere i øyesyn. Diskuterte linjer og dørløsninger og tok (mer eller mindre vellykkede) bilder. Vi hadde nok mer enn en Cognac i leggen på dette tidspunktet, og detaljinformasjon om Mercens data må vi derfor komme tilbake til. Uansett, hvem tilbringer siste stunden av festen i en garasje sammen med en bil? Hva skjedde med armer og bein på nachspiel med dansing på bordet og slipset knytt hardt rundt harddisken…?
Her stod vi altså to gamle kompiser, kl. halv fire om morningen, lettere animert, sammen med en edru sjåfør og tok denne stjernebilen nærmere i øyesyn. Diskuterte linjer og dørløsninger og tok (mer eller mindre vellykkede) bilder. Vi hadde nok mer enn en Cognac i leggen på dette tidspunktet, og detaljinformasjon om Mercens data må vi derfor komme tilbake til. Uansett, hvem tilbringer siste stunden av festen i en garasje sammen med en bil? Hva skjedde med armer og bein på nachspiel med dansing på bordet og slipset knytt hardt rundt harddisken…?
Bilnerder er ikke som andre nerder. De er i garasjen.
Pål
Kanon skrevet som alltid! litt tøffere når en faktisk er nevnt i innlegget også.
SvarSlettKult Lars. Vi var der. Kul Beamer du har forresten. Alltid herlig å sette seg inn i kjøremaskiner som det der... Vi forstår fort hvorfor "kjøreglede" er et BMW-ord. Du må bli med å teste "Bestefar-bilen" til Steinar. God Jul og kjør fint..
SvarSlettPål.